Terugblik Studiedag: “LLO, hoe we heel Nederland aan het leren krijgen”
Met welke veranderingen krijgt het onderwijs de komende jaren te maken? Hoe ziet dat LLO-landschap eruit? En hoe kan het onderwijs daar goed op anticiperen? Radboud Dam, programmamanager Leven Lang Ontwikkelen bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, beantwoordde deze vragen tijdens het ochtendgedeelte van de HAN Studiedag afgelopen donderdag 22 februari.
De Academies Gezondheid en Vitaliteit, Mens en Maatschappij en Paramedische Studies organiseerden gezamenlijk het ochtenddeel van de studiedag.
Urgentie LLO
Radboud benadrukte de urgentie van LLO en de rol die daarin voor het (hoger) onderwijs is weggelegd. Er zijn grote arbeidstekorten in verschillende sectoren. Om- en bijscholing is essentieel. “We staan aan de vooravond van een grote verandering in het onderwijs. Leren en ontwikkelen gaan vanzelfsprekend worden. Het behalen van een diploma is geen eindpunt maar een startpunt voor verdere ontwikkeling. Dat vereist omdenken in ons huidige onderwijssysteem. Dat moeten we samen doen!” OCW is momenteel bezig met het ontwikkelen van een nieuwe onderwijsagenda LLO die daaraan moet bijdragen.
Ga er op uit!
Radboud eindigde zijn keynote met een uitnodiging om er vooral op uit te gaan en naar organisaties en bedrijven toe te gaan. Daar liggen de vragen en uitdagingen waar jij vanuit het onderwijs een bijdrage in kan leveren en kan verbinden. “Ga naar buiten toe, kijk wat er leeft en welke kennis de HAN heeft. Neem dat mee en kijk hoe we dat samen kunnen organiseren”.
Wat vond jij?
We zijn natuurlijk erg benieuwd naar wat jij er van vond! Wil je ons dat laten weten? Vul dan de korte evaluatie in, dit kost je slechts een paar minuten en je helpt ons ontzettend! Klik hier voor de enquête.
Heb jij het gemist?
Je kunt de keynote terugkijken of klik hier voor de PowerPoint van de ochtend. Ook staat op Insite nog een samenvattende terugblik van de gehele dag.