Samenwerken loont: Op weg naar een leven lang leren met de landelijke voortgangstoets fysiotherapie
Sinds september 2022 is het TOF project (Toetsing Opleidingen Fysiotherapie) van start gegaan. In dit project werken we aan de ontwikkeling van een landelijke voortgangstoets fysiotherapie (LVT). Het project wordt gesubsidieerd door SURF. . Onze TOF-groep bestaat uit enthousiaste docenten van de Hogeschool Fontys, HU, HAN, Hanze en Saxion en we werken samen met de beroepsvereniging en het werkveld.. Met dit project willen we gezamenlijk werken aan continue kennisontwikkeling van onze studenten, zowel gedurende de opleiding als daarna. Een voorbeeld van life long learning, geheel passend binnen het koersbeeld van de HAN. We werken bij de ontwikkeling nauw samen met studenten en werkveld. De LVT is een mooi instrument om een leven lang leren te stimuleren en aan te tonen en kan deel uitmaken van een portfolio voor professionals in onderwijs en beroepspraktijk. Ben je benieuwd naar dit project? Lees dan snel verder!
Wat is een Voortgangstoets?
Een voortgangstoets (VT) is een ontwikkelingsgerichte, schriftelijke toets die de kennis van het gehele curriculum op eindniveau test en aanzet tot continu leren en verbeteren. Studenten van alle jaarlagen maken twee maal per jaar dezelfde toets. Studievoortgang van studenten wordt inzichtelijk gemaakt doordat de student aantoont steeds meer vragen correct te beantwoorden. Hoewel de vragen van de toets varieren blijft moeilijkheidsgraad en de onderwerpen waarover de vragen gaan steeds vergelijkbaar zijn. De e student direct na de toets online feedback over de resultaten gekoppeld aan tips voor relevante leerbronnen. Ook worden studenten gestimuleerd om te reflecteren op de resultaten en op basis daarvan nieuwe leerdoelen te formuleren en te delen met de leercoach. Hiermee stimuleert de VT het continu leren. Door regelmatige herhaling neemt ook de kans toe dat kennis beter beklijft en langer beschikbaar blijft voor het oplossen van problemen.
Waarom dit project?
De gezondheidszorg van de toekomst vraagt om professionals die evidence-based kunnen werken, zich continu blijven ontwikkelen en over de grenzen van hun eigen domein kunnen kijken om de beste zorg te kunnen bieden in een veranderend zorglandschap. Dat vraagt van de opleidingen een cultuurverandering gericht op overeenkomsten in plaats van verschillen en een gemeenschappelijke focus op de zorg van de toekomst. Daar past een gemeenschappelijke gedefinieerde body of knowledge bij. .
Doel van het project
Met dit project willen we met vijf opleidingen fysiotherapie werken aan continue kennisontwikkeling van onze studenten, zowel gedurende de opleiding als daarna.Een voorbeeld van life long learning, geheel passend binnen het koersbeeld van de HAN. We werken bij de ontwikkeling nauw samen met studenten en werkveld. De LVT is een mooi instrument om een leven lang leren te stimuleren en aan te tonen en kan deel uitmaken van een portfolio voor professionals in onderwijs en beroepspraktijk.
Hoe gaan we dit doen?
We zijn begonnen met het oprichten van de TOF learning community die beoogt een duurzame verbinding te zijn in de driehoek van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. Als TOF-groep werken we samen met een groep studenten, werkveld en onderzoekers. De Universiteit van Maastricht ondersteunt ons bij de ontwikkeling van de itembank en de wetenschappelijke analyses van de resultaten, de beroepsvereniging ondersteunt ons door professionals te werven om de LVT te maken en te evalueren. We ontwikkelen gezamenlijk een toetsmatrijs die gebaseerd is op onze de body of knowledge gekoppeld aan het beroepsprofiel. We hebben afgesproken dat we alleen items ontwikkelen die een herkenbare relevantie hebben voor het handelen in de praktijk op basis van persona, dus geen rare weetjes. Daarvoor hebben we zowel de wetenschap als de beroepspraktijk hard nodig. . We kiezen hierbij voor een ontwerpgerichte aanpak die zich kenmerkt door het herhaaldelijk ontwikkelen, , uittesten, evalueren en bijstellen van het ontwerp. Daarbij worden alle stakeholders vanaf het begin betrokken. De eerste toetsafname is gepland in maart 2023 en we zijn razend benieuwd naar de resultaten.
We denken dat dit project op een constructieve wijze zal bijdragen aan een cultuurverandering met betrekking tot het delen van leermaterialen, het kritische reflecteren op de opbrengsten en het samen zoeken naar nieuwe oplossingen voor curriculum en toetsing. Deelnemende opleidingen kunnen samen het ontwikkelingsproces en de resultaten van de LVT fysiotherapie gebruiken om continu kwaliteit te verbeteren en extern te verantwoorden.
Nieuwsgierig geworden?
Volg dan al onze ontwikkelingen op de voet via onze groep op LinkedIn: https://www.linkedin.com/groups/12738279/
Wil je meer informatie? Mail mij dan!! Loes.vandenberg@han.nl