PZW: stand van zaken, website live en TROTS!

Maandag 16 mei kwamen studenten, ondersteuners, docenten, onderzoekers en managers weer bij elkaar om interacademiaal samen te werken aan Praktijkinnovatie in Zorg en Welzijn (PZW). PZW is een onderwijseenheid waarin studenten, docenten en onderzoekers in en met de omgeving aan de slag gaan met urgente vraagstukken op het gebied van zorg en welzijn. Lees in dit blogbericht de stand van zaken.

Na een korte energizer gingen we aan de slag met:

  • een gezamenlijke introductie van de koers die we najagen (kortgezegd willen we toekomstbestendig opleiden door bij te dragen aan maatschappelijke vraagstukken op het gebied van zorg en welzijn in deze tijd);
  • de nieuwe concepten die we daarbij hanteren (zoals onderzoekend & ontwerpend vermogen en hybride leeromgevingen);
  • de praktijk waarmee de concepten concreet gemaakt zijn.

We onderscheiden twee nieuwe praktijken:

1) De onderwijseenheid Praktijkinnovatie in Zorg en Welzijn (PZW)
2) Een gezamenlijk portal met vraagstukken uit de regio die geclusterd kunnen worden op thema (bijv. themalijnen Health, kennis- en innovatieagenda’s (KIA’s) en lectoraten)

Vervolgens gingen de leercoaches die PZW vanaf september begeleiden samen aan de slag met de voorbereidingen. De rest ging de derde praktijk ontwerpen, namelijk:
3) Een lerende netwerkorganisatie rondom PZW

Er waren 2 uitgangspunten, namelijk: 1) dat deze lerende netwerkorganisatie moet bijdragen aan het werken in de driehoek en 2) dat deze het mogelijk moet maken dat er tegelijkertijd gewerkt kan worden aan uitvoering, opschaling, kwaliteitsverbetering en verdere transformatie in de richting van de koers via onderzoekend leren.

Het is gelukt om een nieuwe organisatie te ontwerpen! Een organisatie waarin de perspectieven van leercoaches en studenten worden aangevuld met perspectieven, kennis en kunde vanuit onderzoek, procescoördinatie en innovatie. Tweewekelijks komt een team bij elkaar waarin deze perspectieven vertegenwoordigd zijn om de doorontwikkeling van PZW aan te jagen samen met het betrokken netwerk van collega’s.

Op een later moment stellen we in een blogbericht het ‘kernteam’ en de leercoaches verder aan jullie voor.

Tekst door: Saskia Weijzen, facilitator PZW

Webpagina staat live

De algemene webpagina voor PZW staat live! Via deze pagina willen we het algemene publiek laten kennismaken met PZW. Denk aan werkveld, de onderwijswereld, pers etc.

Webpagina PZW

Neem ook een kijkje op de webpagina van PZW!

Trots

‘Waar ben je trots op?’, vroeg Saskia Weijzen in de plenaire afronding, op deze laatste gezamenlijke dag voor de start van PZW. En dat leidde tot mooie antwoorden, wij zijn trots op:

  • de samenwerking en ieders inzet daarin
  • de verschillende en verrassende talenten van iedereen
  • het waarmaken
  • de verschuiving van ‘interprofessioneel’ onderzoek naar impact op gezondheid & welzijn
  • .. en nog veel meer!

De nieuwe leercoaches gaven aan trots te zijn op dat ze een bijdrage mogen leveren aan een onderwijseenheid die uitdrukking geeft aan een ambitie en waar flinke collectieve energie op zit.

Vragen? Reacties? Opmerkingen?

Laat ze achter in de comments op deze blogpost. 🙂

Verder teruglezen?