PZW Samenleerbijeenkomst 7 november 2022

Op 7 november was er een PZW Samenleerbijkomst op de HAN. PZW-betrokkenen van de HAN gingen om tafel met (interne) opdrachtgevers. Hierbij een kort verslag.

Afgelopen semester hebben we voor de eerste praktijk van de onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW) opdrachten geworven en uitgezet voor onze studenten. Veel projecten zijn voorzien van studenten, maar er zijn ook projecten waar niet op is ingetekend. Het werkproces naar de eerste praktijk kende veel hobbels en bleek veel complexer dan aanvankelijk was voorzien. In de tweede praktijk willen we hierin een verbeterslag gaan maken om opdrachten en onderwijs beter op elkaar af te stemmen.

PZW samen leren met opdrachtgevers

Doel van de bijeenkomst

In deze bijeenkomst was het doel om aan de hand van concrete casussen samen leren hoe we onze praktijk beter op elkaar af kunnen stemmen. We willen gezamenlijk eigenaarschap ontwikkelen op kwalitatief goed onderwijs met opdrachten die maatschappelijke impact realiseren, zodat we gezamenlijk kunnen groeien in de toekomst.

Verloop

Saskia Weijzen, PZW facilitator, heeft een presentatie gegeven over ontwerpgericht onderzoek als visie op het maken van impact in praktijken met betrokkenen. In de onderwijseenheid PZW is daarnaast ook ruimte voor andere vormen van onderzoek. Het dubbeldiamond model is echter op veel situaties van toepassing. Studenten kunnen in verschillende fases instappen.

Eerste ervaringen leercoaches

Studenten en docenten zijn enthousiast aan de slag gegaan in de eerste praktijk. Het programma zit goed in elkaar, studenten zijn volop aan het leren. De leercoaches vormen een team met vertegenwoordiging uit alle 10 de opleidingen. Hierdoor werken zij ook interprofessioneel samen. Aandachtspunt is het contact met opdrachtgevers. Voor hun is het programma, en wat ze van studenten mogen verwachten, nog niet altijd even duidelijk. Inmiddels is er een pagina op de site van de HAN waar al in veel formatie is voorzien (o.a. studiehandleiding).

Leren aan de hand van casussen

Wat doe je als student als je op de opleiding hoort dat je de situatie moet verkennen, maar jouw opdrachtgever graag wil dat jij meteen begint met interviewen, omdat het plan van aanpak al klaarligt? Of hoe ga je als opdrachtgever om met studenten die zeggen dat ze geen tijd hebben voor een belangrijke bijeenkomst, omdat ze druk zijn met de opdracht voor de opleiding? Met deze en andere vragen zijn opdrachtgevers, leercoaches, studenten en andere betrokkenen bij PZW aan de slag gegaan in kleine groepjes. Dat leverde mooie gesprekken op waaruit een hele duidelijke ambitie naar voren kwam.

PZW samen leren met opdrachtgevers

We willen duurzame samenwerkingsrelaties bouwen met elkaar waarin we vanuit onderwijs, onderzoek en praktijk samen vormgeven aan innovatie in een lerende PZW praktijk. Innovatie kunnen we in de toekomst meer gaan organiseren rond thema’s of specifieke locaties, waardoor je met elkaar expertise gaat opbouwen. Dit vraagt komende tijd nog investering om dit goed uit te werken.

Vanuit de verschillende perspectieven kom je tot rijkere oplossingen. Dat bleek in deze bijeenkomst in alle casussen die besproken zijn. Dat vraagt de nodige flexibiliteit van alle betrokkenen en van het onderwijsprogramma. Hierin blijft komende tijd goed afstemmen en samen leren belangrijk.

Wat is PZW ook alweer?

Bekijk de website en de videoanimatie voor meer info: