Project Toegankelijke (mond)zorg AKMA
Via deze mail willen we jullie graag informeren over het project: ‘Toegankelijke mondzorg in opleidingskliniek AKMA Presikhaaf. Onderweg naar mondzorg en leefstijl voor iedereen’.
Waar we met een heel team al een start mee hebben gemaakt! Deel 1 loopt tot eind december 2023, maar we zien nu al mooie vervolgmogelijkheden voor part 2..
Waarom is dit project gestart en wat houdt het project in?
Gezondheidsverschillen in de wijk Arnhem Presikhaaf verkleinen, hoe dan? In deze wijk, waar tevens ook onze opleidingskliniek AKMA gevestigd is, zien we een lagere sociaal economische status (SES) met veel gezondheidsverschillen. Bekend is dat gezondheid over het algemeen ongunstiger wordt met elke trede lager in de sociale economische rangorde en gezondheidsverschillen toenemen. We weten ook dat slechtere gezondheid niet automatisch leidt tot hoger zorggebruik bij mensen in een lage SES. Helaas geldt dit ook voor het bezoeken van een tandarts of mondhygiënist.
Naast het maatschappelijke belang van het starten van het project, is op dit moment het patiëntaanbod te klein in deze opleidingskliniek AKMA om onze studenten Mondzorgkunde en Tandheelkunde op te kunnen leiden. Er is dringend behoefte aan kinderen en/of ouders met hun kinderen en (jong)volwassenen om te behandelen. Het lijkt erop dat de burgers uit de wijk Presikhaaf en omgeving, de opleidingskliniek AKMA niet weten te vinden. Naast dat de opleidingskliniek toegankelijk wil zijn voor alle burgers, willen we natuurlijk speciale aandacht hebben voor mensen met een kwetsbare positie in de maatschappij, zoals mensen die leven in armoede, nieuwkomers, kinderen, ouderen en kwetsbare groepen in de wijk Presikhaaf.
Wat nu?
Maar… wat als je de doelgroep niet maximaal weet te bereiken? Inzicht in de doelgroep is cruciaal om bekend te raken onder de doelgroep, de juiste snaar in communicatie te raken en te zorgen dat de zorg door iedereen als toegankelijk wordt gezien. In dit kwalitatief onderzoek zal de huidige en potentiële patiëntpopulatie in de wijk uitgevraagd worden naar behoeftes, belemmeringen op het gebied van (mond) gezondheid. Daarnaast worden betrokken (zorg) professionals bij deze doelgroep in de wijk ook het hemd van het lijf gevraagd om zo tot meer inzichten te komen. Uiteindelijke doel is om een passende (marketing/communicatie) strategie voor AKMA te ontwikkelen om (mond) zorg voor alle burgers in de wijk Presikhaaf toegankelijk te maken.
Wie zijn er betrokken?
Om dit te bereiken slaan de Academie Paramedische Studies (lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl, en opleiding Mondzorgkunde) en het associate lectoraat Customer Insights van de Academie Business en Communicatie de handen ineen. Samen met een team van gemotiveerde HAN Talent Academy studenten doen Human Communication Development-collega’s Harriët Onderstal, Debra Trampe en Daphne Hachmang en APS-collega’s Renee Jenniskens en Vanessa Hollaar komende maanden onderzoek naar de huidige en potentiële doelgroep van de AKMA. Dit project wordt gefinancierd met een subsidie van het HAN Zwaartepunt Fair Health waar Vanessa Hollaar werkzaam voor is. Deze 18 HAN Talent Academy studenten volgen een 2 jarig honours programma naast hun eigen opleiding. (o.a. Bouwkunde, Toegepaste Psychologie, Bedrijfseconomie). Natuurlijk blijven we ook nauw in contact hierover met betrokkenen van de opleiding Tandheelkunde.
Waar staan we nu met het project?
Op het moment ligt het onderzoeksplan klaar. We zijn met de studenten gestart om de interviewguides op te stellen. Daarna kunnen we de wijk in! De studenten gaan met Renee Jenniskens, als junior-onderzoeker op pad om deze interviews af te gaan nemen bij zowel de burger, als de 12 verschillende zorgprofessionals in de wijk waarmee deze burgers mogelijk in contact kunnen komen. We houden iedereen natuurlijk op de hoogte van de voortgang, resultaten en vervolg van het project!