Programmatisch toetsen en AI in het onderwijs
Op 30 september vond er een studiemiddag plaats met twee bijeenkomsten. De netwerkgroep Onderzoeken(d) leren verzorgde een bijeenkomst rond het thema feedback bij programmatisch toetsen. In de andere sessie werden collega’s meegenomen in de wereld van generatieve AI.
Feedback bij programmatisch toetsen: hot topic
Dit thema komt niet alleen voort uit de resultaten van de vragenlijst die voor de zomervakantie is afgenomen, maar keert ook geregeld terug in casuïstiek van de examencommissie en vragen/opmerkingen van studenten en docenten.
Tijdens de bijeenkomst werden vraagstukken/dilemma’s die spelen binnen feedback bij programmatisch toetsen opgehaald. Het dilemma: onderwijstijd versus feedback-tijd. Waar levert dat aan interne (waarden)conflicten op en hoe ga je daar nu mee om?
Lees er meer over
Vervolgens nam Harry Stokhof (Academie Educatie) ons mee in een aantal actuele vraagstukken uit de onderwijspraktijk.
- Meer over onderwijsvraagstukken, inzichten en kansen om te experimenteren
- Bekijk de presentatie feedback bij programmatisch toetsen
Conclusie: Het is mooi om te zien dat het een hot topic is bij de opleidingen en sluit aan op de vraagstukken/casuïstiek binnen de examencommissie. Er was energie en gedrevenheid voor het onderwijs in de groep. De uitwisseling, focus op eigen handelen en eenheid in het team werd als waardevol werd ervaren. De netwerkgroep Onderzoeken(d) leren gaat aan de slag met het uitwerken van in kaart gebrachte experimenten waarmee we samen met de opleidingen aan de slag kunnen.
De wereld van generatieve AI
AI ontwikkelt zich razendsnel en biedt volop kansen om onderwijs persoonlijker, flexibeler en uitdagender te maken. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit, en wat betekent het voor ons als docent en voor studenten? Met steun van NRO onderwijspremie-gelden zijn collega’s van de opleiding Fysiotherapie aan de slag gegaan met het ontwikkelen en uitproberen van verschillende toepassingen: van AI-tutoren die studenten helpen om zich te verdiepen in verschillende onderwerpen tot e-learnings over slim en verantwoord gebruik van AI.
In deze sessie namen Ralph Saris, Wim Oerlemans en Bastiaan Koekoek collega’s mee in de ontwikkelingen tot nu toe en konden collega’s zelf te experimenteren met AI. Ze lieten zien wat deze technologie is, wat je ermee kunt en vooral hoe AI op een zinvolle manier ingebed kan worden in ons onderwijs.
Een aantal concrete toepassingen binnen de opleiding Fysiotherapie passeerden de revue:
- AI Tutor een digitale docent die studenten, gevoed door betrouwbare bronnen en kennis over een vakinhoudelijk onderwerp en leertheoretische principes, ondersteunt bij het verdiepen en leren.
- AI-gegenereerde podcasts en video’s waarmee studenten op een eigentijdse manier kennis kunnen opdoen, maar ook kunnen “inbellen” om een vraag te stellen.
- E-learnings – onder meer over AI en leren leren.
- Studentenjaarkalender – een slimme tool met deadlines, inschrijfdata en andere belangrijke momenten.
De sessie werd enthousiast ontvangen. Verschillende collega’s uit andere opleidingen gaven aan ook hiermee aan de slag te willen. Een workshop volgt, maar via de gedeelde presentatie (met links naar AI-tools en voorbeelden van tutoren) kan iedereen al een eerste stap zetten.
Met dank aan ‘PACE’
De ontwikkelingen met betrekking tot het gebruik van AI in het onderwijs zijn mede mogelijk gemaakt vanuit de Nederlandse Onderwijspremie gelden (werkpakket/deelproject 3 van het PACE project).
Het dilemma waaraan de netwerkgroep onderzoeken(d) leren nu werkt, wordt ook opgepakt via een van de werkpakketten van het PACE project (en dus de Nederlandse Onderwijspremie gelden). Loes van den Berg en Harry Stokhof zijn de onderzoekers van dat werkpakket/deelproject.