Fysiotherapie: versterken van samen leren tussen de leerjaren

Eind september zijn er ontwerpsessies geweest vanuit het project What’s in it for me’ met studenten en docenten Fysiotherapie om samen tot ontwerpen te komen rondom de vraag hoe je het samen leren tussen de verschillende leerjaren kunt versterken.

Fysiek bord
Elkaar goed kennen is een belangrijke manier om het samen leren te verbeteren en daar leek het soms nog aan te schorten. Om de drempel te verlagen is er een fysiek bord ontwikkeld waarop alle derde en vierdejaars herkenbaar met een foto staan. Niki Stolwijk: ‘Studenten kennen heel vaak wel de naam, maar weten niet precies welk gezicht erbij hoort. En vooral niet de eerstejaars ten opzichte van de vierdejaars. Die komen elkaar gewoon wat minder snel tegen. Op het moment dat studenten er zijn, staan ze op aanwezig. Op dit moment wordt er een pilot gedaan bij twee CoPs. Niki: ‘We gaan kijken of het werkt en kunnen het ontwerp hiermee verbeteren. Als we daar verder mee zijn, gaan we het over alle CoP’s uitrollen.’

Ook online
‘Naast het fysieke bord bestaat het ontwerp ook uit een online smoelenboek, een aanwezigheidsoverzicht en een dagdeelchat in Teams. Het online smoelenboek bestaat uit kaartjes, waarin studenten hun foto hebben geplaatst en hun expertise (denk aan waar lopen ze stage, welke minor ze hebben gedaan etc). Zo kunnen studenten elkaar vinden op basis van expertise en interesse. In het weekoverzicht kunnen studenten zien wie er welk dagdeel aanwezig is. Studenten kunnen op die manier van tevoren bekijken wie je voor een bepaalde dag kunt benaderen voor vragen.

De studenten vinden dit erg prettig. Het geeft duidelijkheid. Het verlaagt ook de drempel om iemand te vragen om te helpen of feedback te geven. Daarnaast Hebben we teamchats gemaakt per dagdeel. Hierdoor kunnen docenten en ouderejaars studenten elkaar makkelijk benaderen. Als je een workshop geeft op dinsdagochtend en je wilt graag hulp of actieve betrokkenheid van ouderejaars, dan kan de docent een oproep plaatsen. Er komt altijd wel reactie op.

Wat we merken, is dat je je verwachtingen heel duidelijk moet stellen, zoals echt aanwezig zijn op de HAN. Niet alleen als er een vraag komt. De implementatie van dat het ontwerp heeft nog wat tijd nodig. Wat verwacht je van elkaar en welke vrijheid zit hierin? We werken hier nu 4 weken mee.

We monitoren wat wel en niet goed werkt. Anne van Bergen heeft het project opgezet en gefaciliteerd. We evalueren iedere week. Wat goed gaat, nemen we over.’

Bewustwording
‘Er zijn meer ideeën, zoals over bewustwording. Meer doen aan verwachtingsmanagement in je groep. Dat gaat veel meer over hoe communiceer je met je derde en vierdejaars, wat de bedoeling is en hoe je verbindt.’

Verbinding
‘Of meer gericht op verbinding. Zoals terugkomdagen organiseren. Als docent studenten nog actiever betrekken en bevragen naar hun behoeften. Dat hebben we nog niet verder vormgegeven in een ontwerp. We doen dit in de praktijk al wel, dus we kunnen wel leren van elkaars de successen. Het is een mindset en gaat veel meer over het gedrag of de cultuurverandering.’