Omgaan met onzekerheden in eigen regie: een APS-breed vraagstuk?!

Hoe kunnen we met en van elkaar leren en de kwaliteit van ons onderwijs versterken? Deze vraag was voor de deelnemers aan het kwaliteitszorgnetwerk APS aanleiding om bij elkaar in de keuken te gaan kijken. In tweetallen hebben we studenten van een collega-opleiding geïnterviewd over drie kenmerken van het onderwijsconcept van APS: 1) eigen leerproces van de student centraal; 2) prikkelen van de nieuwsgierigheid en 3) stimuleren van zelfregie. De opbrengsten van deze gesprekken zijn samengevat in een factsheet .

Kijkend naar de resultaten, komt een overkoepelend vraagstuk naar boven, namelijk: hoe kunnen we studenten sterker maken in het omgaan met de onzekerheid die inherent is aan leren leren en de persoonlijke ontwikkeling? Hoe kunnen we onze leeromgeving zo inrichten (inclusief de rol van de docent/leercoach) dat studenten eigen regie kunnen nemen in het leerproces? Een vraagstuk dat niet alleen naar voren is gekomen uit deze interviews, maar ook is gesignaleerd door de netwerkgroep leren en onderzoeken en tijdens de APS-brede bijeenkomst over studentenwelzijn op 19 september. Voor het MT APS is dit in ieder geval voldoende aanleiding om dit vraagstuk mee te nemen in het Jaarplan 2024.