Netwerkgroepen: samen lerend op weg

Start:
Om het academieprofiel verder inhoudelijk te laden en de academie tot wasdom te laten komen, zijn we sinds februari 2021 gestart met de vorming van netwerkgroepen. Het gaat dan om netwerkgroepen rondom:
• het profielthema leefstijl en preventie
• het profielthema ouderen en chronisch zieken
• het thema onderwijs en onderzoek (en de verbinding daartussen).

De netwerkgroepen hebben als opgave om:

• een expertnetwerk op te zetten waarin binnen en buiten verbonden wordt
• een APS beweging in gang te zetten
• elkaars perspectieven op het thema te leren kennen en te komen tot een gemeenschappelijk beeld ten aanzien van visies en  concepten (“Waar is APS wel/niet van?”)
• bestaande expertise en praktijken in beeld te krijgen
• ideeën te genereren om dit thema in het onderwijs en onderzoek van de academie praktisch vorm te geven.

Inmiddels zijn de netwerkgroepen een paar maanden onderweg en zien we dat er al heel mooie opbrengsten zichtbaar worden. Deze zijn gedeeld tijdens de studiemiddag APS op 17 mei. Er is al veel uitwisseling op gang gekomen, we zien veel enthousiasme. Tegelijkertijd erkennen we dat we met elkaar een complext traject zijn aangegaan, waarin we op verschillende niveaus met elkaar aan het leren zijn, als (lid van een) netwerkgroep, als facilitator (MT APS) en dat we ons hierin soms ook onzeker voelen. Deze onzekerheid mag er zijn en hoort ook bij ontwikkelingsgericht werken.

Vervolg na de zomer

We zijn met deze drie netwerkgroepen gestart vanwege de urgentie en betrokkenheid om op deze thema’s van elkaar te willen leren. We vinden dat de netwerkgroepen een stevige positie moeten krijgen en ook doorgaand gefaciliteerd moeten worden om de opdracht vorm te kunnen geven. Daarom willen we de netwerkgroepen vragen om aanstaand semester met verve door te gaan. De opbrengst van de netwerkgroepen vóór de zomer zal daarbij het vertrekpunt vormen voor het maken van resultaatafspraken voor de tweede helft van 2021.
In het verlengde hiervan brengen we in een iets latere fase ook de andere twee profielthema’s verder tot leven: revalidatie en geïntegreerd werken in de wijk. Hier wordt in een volgende fase over gecommuniceerd. Deze ontwikkeling is de kernstrategie om het academieplan tot leven te brengen.

Academieplan APS: hoe ver zijn we?

Het motto van APS is: van bijzonder goede, maar losse entiteiten, naar een geïntegreerd onderwijs- en innovatiecentrum Gezondheid en Participatie, in het paramedische domein. Hoe zijn we daarmee bezig? Naast de ontwikkeling van de eerste twee inhoudelijke profielthema’s en het APS profiel t.a.v. leren en onderzoeken in de netwerkgroepen, hieronder een greep uit de overige ontwikkelingen:
• we investeren in 2021 en 2022 extra in het iXperium Health en ICT & onderwijs (samen 0,4 fte/bacheloropleiding);
• we ontwikkelen samen met AGV, AMM en ASB de labs & werkplaatsen verder door en verbinden deze sterker met de staande organisatie, en
• we werken samen met AGV en AMM aan de Magic Match, de gezamenlijke interprofessionele afstudeermodule.

MT APS