Netwerkgroep leren en onderzoeken in een nieuw jasje: onderzoekend leren

Hoe scoort de APS-medewerker zichzelf als het gaat om leren en onderzoeken (kennis, vaardigheden, houding)? Uit het selfassessment blijkt over het algemeen binnen APS een beeld van zelfvertrouwen te bestaan. Medewerkers achten zichzelf (ruim)voldoende in staat als het gaat om leren en onderzoeken.

Het ziet er naar uit dat er een discrepantie is tussen het bezitten van kennis en vaardigheden en het overbrengen van deze vaardigheden aan studenten. Het valt op dat drie thema’s mogelijk wat lager scoren. Dit zijn:

  • Pedagogische vaardigheden
  • Veilig leerklimaat en
  • Digi- en datavaardigheid.

Tevens valt op dat een aantal medewerkers op een aantal items lager scoren (score 2) dan andere medewerkers. Hier lijkt op persoonlijk vlak wel degelijk een vraagstuk te liggen. Uit de drie meetings op APS-niveau met een breed palet aan diverse stakeholders lijkt er een verschillend beeld te zijn of er op APS-niveau een ontwikkelvraagstuk ligt op het gebied van leren en onderzoeken. Er is een lichte neiging naar “ja”; twee van de drie meetings stuurden hier op aan.

Hoe scoort de opleiding zichzelf (stakeholders) als het gaat om de koersuitspraken? (zie bijlage 1). Ook hier lijkt het beeld te zijn dat de opleidingen zichzelf (ruim)voldoende scoren op de koers als het gaat om leren en onderzoeken. Kanttekening hierbij is de zeer lage response op deze vragen.

Voor de vragen zie Self assessment Leren & Onderzoeken docent APS (google.com)

Netwerk Leren en Onderzoek
Studiejaar 2020-2021 is het APS netwerk leren en onderzoeken gestart. Eerst heeft een zoektocht plaatsgevonden naar overeenkomsten en verschillen op didactiek en onderzoeken binnen opleidingen van APS. Daarna zijn er volgens de principes van ontwikkelingsgericht werken koersuitspraken voor leren en onderzoeken opgesteld (zie bijlage 1). Op basis daarvan is een selfassessment afgenomen in november 2022 bij APS-medewerkers over self reported skills, attitudes en values t.a.v. leren en onderzoeken.

De nieuwe jas
Het selfassessment was gericht op individueel niveau op zowel de thema’s leren als onderzoeken. De wens vanuit het netwerk (gesteund door het MT APS) is om nu meer samen op te trekken op academieniveau op het thema leren. Dit thema wordt dan uiteraard onderzoekend aangevlogen. Dus “onderzoekend leren”. Op het gebied van lerend onderzoeken is er veel gaande binnen de HAN en de lectoraten. Hoe worden onderzoeksprojecten aan de opleidingen gekoppeld alsmede de subsidie afhankelijkheid van lectoraten, zijn mogelijk mooie thema’s voor de toekomst om ons dan bij aan te sluiten.

Beoogde opbrengst
Waarom…om binnen APS goed van en met elkaar te kunnen leren, is het nodig om de effecten van de bestaande onderwijsconcepten scherp te krijgen. We voelen wat wel en niet werkt, maar maken deze effecten (onvoldoende) zichtbaar. Hierdoor is leren van en met elkaar lastig. We leiden onze studenten op met een onderzoekende houding. Op vakinhoud hebben we een aantal zeer mooie lectoraten aan ons verbonden die ons scherp houden op de vakinhoud. Op het gebied van didactiek is deze onderzoekende houding naar leren nog onvoldoende aanwezig binnen de academie. Daarom is de volgende opbrengst geformuleerd:

(Nieuwe) docenten kunnen (evidence informed/based) keuzes maken in hun didactisch handelen. Daarvoor wordt binnen APS onderzoek gedaan naar onderwijsconcepten die verschillende elementen van de koersuitspraken kan onderbouwen (à wat doe je en waarom?) Samen (binnen opleiding en tussen opleidingen) onderzoekend leren binnen didactiek over wat we nu doen en wat is het effect? Resultaat moet zichtbaar zijn voor geheel APS.

Wie & Hoe?
De netwerkgroep zal bestaan uit verschillende APS docenten, die tevens ambassadeur zijn vanuit het netwerk binnen hun opleiding. Samen gaan zij onderzoek doen naar de gebruikte onderwijsconcepten en de effecten daarvan. De groep zal (nieuwe) docenten en studenten gaan bevragen/onderzoeken. Tevens zal de wetenschappelijke literatuur op dit gebied geraadpleegd worden. De netwerkgroep zal scherp gehouden worden op de beoogde opbrengst door een adviesraad. In deze adviesraad neemt het MT APS, de OC’s, de lectorataten, experts op onderwijskundig gebied (binnen & buiten de HAN) plaats.
De netwerkgroep komt tweewekelijks samen. De adviesraad en de netwerkgroep komen minimaal twee keer per jaar samen.

Vind je het leuk om hier een bijdrage aan te leveren? Lees dan de vacature tekst want we zoeken nieuwe leden.

Karen Kotten en Neelke van den Heuvel