Met de duofiets op weg naar Sociale Kwaliteit

Bron: HAN-blog werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen: Met de duofiets op weg naar sociale kwaliteit (han.nl)

Studenten voelen vaak dat hun projecten van betekenis zijn, maar vinden dit moeilijk te duiden. Dit geldt soms ook voor professionals in de praktijk. Waar dragen ze nu precies aan bij? Tijdens de bijeenkomst van Leerkring Lingewaard op 16 april werd duidelijk dat zij met hun inspanningen een bijdrage leveren aan de sociale kwaliteit van de gemeenschap.

Studenten en opdrachtgevers uit de praktijk gingen met elkaar in gesprek over de maatschappelijke projecten waaraan studenten van verschillende opleidingen van de HAN werken in het kader van interprofessioneel leren (IPL). De sociale kwaliteit benadering en de vier condities die hierin een rol spelen, helpen om zicht te krijgen op wat de waarde van die projecten is.

WELKE CONDITIES VOOR SOCIALE KWALITEIT SPELEN EEN ROL?

Na de presentatie over sociale kwaliteit verkenden studenten en opdrachtgevers met elkaar welke condities (sociaal economische zekerheid, sociale inclusie, sociale cohesie en sociale empowerment) een rol spelen binnen hun project. Voorbeeldcitaten van inwoners en hun eigen ervaringen hielpen hen op weg. Bevindingen werden genoteerd op flaps en gedeeld met elkaar: ‘Nou eigenlijk is het veel meer dan ik dacht!’.

Zo is een groepje studenten bezig met het ontwerpen van fietsroutes voor de duofiets; een fiets die ingezet kan worden om mensen die dit niet meer kunnen, toch de mogelijkheid te geven erop uit te gaan. Een eerste reactie: ‘Ik denk niet dat die condities in onze opdracht een rol spelen. Wij zijn meer met de fysieke omgeving bezig, door het uitstippelen van routes in de buurt’.

WAAR DRAAGT HET PROJECT ‘ROUTES VOOR DE DUOFIETS’ AAN BIJ?

Fietsen draagt bij aan je gezondheid. Voor mensen met een beperking kan het zelfs een gevoel van vrijheid geven. Ook speelt veiligheid speelt een belangrijke rol. Niet alleen is het belangrijk om veilig deel te kunnen nemen aan verkeer; je moet je ook veilig voelen naast de begeleider van wie je afhankelijk bent. En dat vraagt om persoonlijk contact en vertrouwen.

Bovendien blijkt in het gesprek, dat die routes niet zomaar worden bedacht: bij het ontwerpen ervan wordt rekening gehouden met behoeften van verschillende gebruikers. Zo is het voor mensen met een visuele beperking belangrijk om te kunnen fietsen in een rustige omgeving met natuurgeluiden. Voor hen is een route door de natuur geschikt. Bovendien kom je in de natuur tot rust en dat draagt bij aan je mentale gezondheid. Een andere route wordt ontworpen voor mensen die graag ‘tuintjes willen kijken in hun eigen buurt’. Voor hen is de duofiets een manier om meer in contact te komen met hun eigen woonomgeving.

De studenten hopen dat door het ontwerpen van kant-en-klare routes meer inwoners gebruik gaan maken van de duofiets. Om voldoende vrijwilligers hiervoor te werven, is het handig om te kunnen verwoorden waarom de duofiets en de routes zo belangrijk zijn voor mensen die niet meer zelfstandig kunnen fietsen. Ook kan het aangeven van de waarde van het project helpend zijn voor het vinden van steun voor het project bij andere organisaties in de buurt of wijk.

DE BRIL VAN SOCIALE KWALITEIT

Alle studenten werken aan het eind van het semester toe naar een afsluitende presentatie, waarin zij door de bril van sociale kwaliteit bevindingen en resultaten van hun inspanningen delen. Meer weten over de duofiets of een van de andere projecten in Lingewaard? Neem dan contact op met wijkdocenten Lenneke Tielemans en Renate Sluijs: lenneke.tielemans@han.nl en renate.sluijs@han.nl.

Voor meer informatie over samenwerken aan sociale kwaliteit kun je contact opnemen met Nicole Moorman, onderzoeker Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit: nicole.moorman@han.nl.