Impressie HAN/APS studiedag 16 februari 2023
Op donderdag 16 februari vond de jaarlijkse HAN studiedag plaats. Elke academie kreeg de ruimte om zelf invulling te geven aan de ochtend. Dit deed APS door een mooi programma te organiseren rondom het thema Interprofessioneel leren, werken en onderzoeken. Na de lunch sloten we aan bij het HAN-brede middagprogramma.
We startten de dag om 9.00u met gastspreker Peter Joosten. Peter nam ons mee in de toekomst van de gezondheidszorg en de impact die dat heeft op interprofessioneel samenwerken (download presentatie).

Peter Joosten (gastspreker)
Vervolgens verplaatsten wij ons met georganiseerd busvervoer naar de 7 deelnemende Lab en Werkplaatsen. Daar maakten we kennis met de Lab en Werkplaatsen (download PowerPoint) en volgde iedere collega één van de workshops, verzorgd door APS-collega’s.

Workshop in Labs en Werkplaats Dukenburg

Inclusief marshmallow-challenge
Rond 12.30u gingen we met de bus weer terug naar de Kapittelweg, waar wij met z’n allen gingen lunchen. Een aantal collega’s deelt hieronder ervaringen (waarvoor dank):
Henriette Mennen, docent Mondzorgkunde
Bezocht Lab en Werkplaats Lindenholt
“Vanochtend begonnen we met een busritje naar de Lab en Werkplaats in Lindenholt. We werden door Suzan de Bruijn en Jenneke Saat welkom geheten op de locatie. We werden interprofessioneel verdeeld over de tafels om samen te werken aan verschillende vraagstukken uit het onderzoek van Jenneke. Ten eerste bekeken we wat we wat betreft interprofessioneel samenwerken al ervaren in de praktijk, onderwijs en onderzoek. We mochten hier als groep ook bij aangeven wat onze wensen waren. Daarna werden de flaps verdeeld en gingen we de wensen van een andere groep uitwerken. Door vanuit verschillende perspectieven met deze vraagstukken en wensen aan de slag te gaan, werd ik enthousiast en geïnspireerd over het belang van interprofessioneel samenwerken en werd mijn blikveld over andere beroepsgroepen verruimd.”
Mijn tip/les is: hoe kunnen we elkaar als opleidingen meer vinden om samenwerking te stimuleren.
Elke Naumann, onderzoeker
Bezocht Lab en Werkplaats Oosterhout
“Na een plenaire lezing begaf iedereen zich naar de bus. Compleet met versnapering om het schoolreisjesgevoel te stimuleren. Er werden nog net geen liedjes gezongen (“Ik heb een potje met vet.. ;-)). Na een korte rit kwamen we aan bij het mooie gebouw van de Lab en Werkplaats Oosterhout. Na een korte intro op IPL (hierbij nogmaals de oproep om vraagstukken ook te delen met lectoraten), gingen verschillende groepen ijverig aan de slag.
Wat een motivatie om interprofessioneel leren en werken nog verder te ontwikkelen en op de kaart te zetten!
Voor Marian en Jesper ongetwijfeld mooie input voor uitwerking in een projectaanvraag. Een paar conclusies:
– We moeten (als professional, student en docent!) kennis hebben van elkaars kennis en expertise. We hebben toch vaak vooroordelen over elkaars vak, dus laten we ons verdiepen in wat de andere professionals doen, zodat we beter weten hoe en waar we elkaar kunnen versterken!
– Maak een gemeenschappelijke BOKS als aanvulling op de opleidingsspecifieke BOKS
– Een generieke module leefstijlinterventies voor alle eerstejaarsstudenten?
Kortom, een mooie, inspirerende ochtend.”
Annemiek Oostindiër, ondersteuner Logopedie en V&D
Bezocht Lab en Werkplaats Dukenburg
Allereerst complimenten voor de organisatie, het was super goed geregeld.
“Leuk om een kijkje te nemen bij de Lab en Werkplaats, om echt even sfeer te proeven, het met eigen ogen te zien en het verhaal erachter te horen. En een leuke activiteit bij PZW: de Marshmallow-challenge. Ik heb een goed beeld gekregen van de organisatie van PZW, wat een klus moet dat zijn (geweest).”
Marieke Rothuizen-Lindenschot, Academiemanager met aandachtsgebied Ergotherapie
Bezocht Lab en Werkplaats Lent
Het was een inspirerende ochtend. Leuk om op locatie te zijn en met het gevoel van een schoolreisje op pad te zijn.
“Compleet met eten/drinken tasje erbij! Op locatie volgde informatie over de Lab en Werkplaatsen; goed dat hier APS-breed aandacht voor is. Her en der mogelijk ook al wel bekend, en toch is de kracht van herhaling belangrijk. Ikzelf was in Lent waar ik samen met de collega’s die de minorenvernieuwing op APS-niveau vormgeven een workshop mocht geven. We hebben veel input opgehaald op het idee wat er ligt; wat er goed aan is, waar kansen liggen, wat we niet mogen vergeten, wat geborgd moet worden en ook welke beren worden gezien. Voldoende informatie voor de werkgroep om mee verder te gaan!”
Marianne Roes, beleidsmedewerker
Bezocht Lab en Werkplaats Malden
“Na een bescheiden busreisje waarbij de gesprekken al goed op gang kwamen, werden we door Alex (de Veld) welkom geheten in de Lab en Werkplaats in het hart van Malden. Na het opfrissen van de why, how en what van de Labs en Werkplaatsen, daagde Alex ons uit om te bedenken hoe we nog beter de verbinding kunnen leggen met de leerervaringen bij IPL en het onderwijsprogramma op de HAN, zodat er een doorlopende leerlijn ontstaat. Na deze opmaat, namen Dinja (van der Veen) en Marjolein (Thijssen) ons mee in de complexe interdisciplinaire samenwerking die cruciaal is voor een effectieve thuisrevalidatie na een CVA en het dementievriendelijk maken van een wijk. Beiden hebben in hun promotieonderzoek ervaren dat het noch eenvoudig noch vanzelfsprekend is om de cliënt en diens mantelzorger een rol te geven in zo’n netwerk.”
Geïnspireerd en met stof tot nadenken, stapten we weer in de bus.
Leuk!
Dank voor deze bijzonder fijne dag.
Organisatie: werkelijk top georganiseerd!
Mooi artikel, ik kan met trots zeggen (namens de commissie) dat het een geslaagde en inspirerende dag was.
Wat leuk om in dit stuk nog meer ervaringen en inzichten te lezen. Het was inderdaad een geslaagde dag!
Mooi ook om te lezen wat de inzichten en opbrengsten van de dag waren! Leuke vraagstukken ook voor de netwerkgroepen?