Hoe staat het met het netwerk Ouderen & Chronisch Zieken
Zoals de leden uit de netwerkgroep Ouderen & Chronisch Zieken tijdens de laatste Studiedag vertelden, zijn ze bezig met de ontwikkeling van een aantrekkelijke, up-to-date en innovatieve online leeromgeving. Daarin moet de interdisciplinaire samenwerking bij Ouderen & Chronisch Zieken tot stand komen.
De voorbereidingen zijn in volle gang. Binnenkort worden video- en geluidsopnamen gemaakt van ouderen en chronisch zieken die vertellen over hun complexe gezondheidsvraagstukken. “Voor zowel de patiënt als de zorgverleners en de mantelzorgers nemen we natuurlijk de AVG-richtlijnen in acht,” vertelt Maureen Cambeen.
“De student hoort tijdens het online interview met de patiënt wat de gezondheidsvraagstukken zijn. Er komt van alles hieromtrent ter sprake”, weet Maureen. “We brengen in deze online leeromgeving in beeld welke zorgverleners om de patiënt heen bewegen. Terwijl een student de opdracht leest, worden voorgerechten in beeld gebracht met vragen zoals ‘Wat weet je van de ziekte van Parkinson?’ die beantwoord moeten worden.”
Daarnaast worden op basis van verhalen van patiënten verschillende activiteiten georganiseerd. Bijvoorbeeld een multidisciplinair overleg om vanuit verschillende perspectieven naar het probleem van de oudere en chronisch zieke te kijken en naar oplossingen te zoeken. Het is van belang dat (toekomstige) zorgprofessionals leren elkaars taal te spreken en effectief samen te werken om de kwaliteit van de zorg voor (kwetsbare) ouderen en chronisch zieken te stimuleren.
Netwerk opbouwen
Om interdisciplinair te kunnen werken, is een goed netwerk van belang. Naar aanleiding van de opdracht, neemt de student contact op met een zorgprofessional van een andere opleiding. Zo heeft bijvoorbeeld een student Logopedie die een advies moet schrijven de visie van een diëtist nodig. De student neemt dus actief contact op met andere mensen binnen APS of met studenten van een andere academie. Net zoals dat straks in de praktijk werkt.
Interviews
Nadat de deelnemende academies hun leeruitkomsten hebben geïnventariseerd zijn we gestart met het formuleren van de leeruitkomsten interprofessioneel handelen bij ouderen en chronisch zieken. Iedere opleiding die meedoet, levert input in de leeromgeving door (aan de hand van een interviewguide) een cliënt te interviewen waar een leeractiviteit aan gekoppeld wordt.
Nieuwe huisvesting
“We starten met een aantal casussen. De ontwerpgroep maakt een plan van aanpak voor het door ontwikkelen en testen van het eerste prototype. Dit prototype is gemaakt aan de hand van een denkbeeldige reis van de studenten door de online leeromgeving. Na verbeteringen kan de online leeromgeving voornamelijk voor de 2e-jaarsstudenten geïmplementeerd worden. “Naar verwachting komend studiejaar. Tegen die tijd is de nieuwe huisvesting volop in gang en zitten op B0 studenten van verschillende studies vlakbij elkaar.”
Dat gaat al voortvarend, ik ben benieuwd naar jullie casussen, reacties daarop en (door)ontwikkelingen!
Leuk om te lezen dat jullie aan interdisciplinaire opdrachten werken, passend bij de toekomst van werken met mensen met een chronische aandoening!