HAN-leernetwerk programmatisch toetsen
Steeds meer HAN-opleidingen laten zich inspireren door het concept programmatisch toetsen (PT). Verschillende opleidingen werken al meerdere jaren volgens de principes van PT, anderen zijn bezig met het ontwerp en/of de implementatie. Ook zijn veel opleidingen zich aan het oriënteren op de geschiktheid van PT voor hun opleiding. Om van en met elkaar te kunnen leren, starten we –in navolging van het landelijk netwerk –een HAN-leernetwerk PT.
Het HAN-leernetwerk PT
In het HAN-leernetwerkwordt gewerkt vanuit gemeenschappelijke vraagstukken. Met de inzet van kleinschalig praktijkgericht onderzoek in de eigen praktijkdelen en ontwikkelen de leden van het netwerkgezamenlijkkennis overde vraagstukken. Waar mogelijk wordt deze kennis omgezet in concrete tools en handvatten die gedeeld kunnen worden met opleidingen die overwegen om meer programmatisch te gaan werken en met opleidingen die dit al doen.
Het HAN-leernetwerk komt dit jaar vijfkeer (waar mogelijk fysiek) bij elkaar. In de eerste bijeenkomst worden de gemeenschappelijke vraagstukken verkend, in bijeenkomst 2, 3 en 4 gaan we hier concreet mee aan de slag. Tijdens de vijfde bijeenkomst worden de ervaringen en ontwikkelde kennis breed gedeeld, deze laatste bijeenkomst is dan ook toegankelijk voor alle HAN-medewerkers die geïnteresseerd zijn in programmatisch toetsen. Tijdens alle bijeenkomsten is er ruim de tijd voor het delen van ervaringen en intervisie.
Voorbeelden van mogelijke vraagstukken zijn:
- Hoe kom je tot een goede mix van datapunten?
- Hoe richt je de beoordelings-en beslissingsprocedures in?
- Wat vraagt programmatisch toetsen van de organisatie?
Deelnemen?
Wil jij ook deelnemen aan het HAN-leernetwerk? Je kunt je daarvoor aanmelden via deze link. Van ieder leernetwerk-lid verwachten we het volgende:
- Actieve betrokkenheid bij hetontwerpen, deimplementatie-en/of het uitvoeringsproces van programmatisch toetsen bij een opleiding.
- Tijd om actief deel te nemen aan het leernetwerk. Naast aanwezigheid bij de vijfbijeenkomsten, wordt ook voorbereidingstijd gevraagd. Deze tijd wordt besteed aan bijvoorbeeld het uitvoeren van kleinschalige evaluaties, het lezen van artikelen en het uitwerken van eigen praktijkervaringen. In totaal gaat het om circa 60 uur.
- Commitment om ten minste éénjaar deel te nemen aan het leernetwerk. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat leden slechts een enkele keer bij bijeenkomsten aanwezig zijn.
Per opleiding kunnen maximaal twee personen deelnemen.
Bijeenkomsten Tamara van Schilt-Mol, Linda Jakobs, Marjoleine Dobbelaer en Marion van de Wijdeven begeleiden het HAN-leernetwerk. De leden van het HAN-leernetwerk komen vijf keer per jaar bij elkaar. De bijeenkomsten zijn gepland op:
- Dinsdag 14 december 2021 van 9.00u tot 12.00u
- Dinsdag 8 februari 2022 van 9.00u tot 12.00u
- Dinsdag 22 maart 2022 van 9.00u tot 12.00u
- Dinsdag 24 mei 2022 van 9.00u tot 12.00u
- Dinsdag 5 juli 2022 van 9.00u tot 11.00u