Gewoon doen! Op avontuur bij Mondzorgkunde

Hoe vaak kijken we over de grenzen van ons eigen vakgebied heen? Joost Seeger, docent Fysiotherapie, besloot de uitdaging aan te gaan en verzorgde een aantal fysiologielessen bij de opleiding Mondzorgkunde. Een inspirerende ervaring die niet alleen zijn eigen blik op onderwijs verruimde, maar ook waardevolle inzichten opleverde voor studenten en collega’s.

Een onverwachte kans
De mogelijkheid ontstond doordat een collega van Mondzorgkunde met zwangerschapsverlof ging. Er werd gezocht naar een vervanger voor de fysiologielessen, en zo kwam Joost in beeld. “Ik verzorg samen met enkele collega’s het fysiologieonderwijs bij Fysiotherapie. Toen deze kans voorbij kwam, leek het mij ontzettend interessant om eens te ervaren hoe fysiologie wordt ingezet bij een andere opleiding binnen onze academie.”

Leren van elkaar
Voorafgaand aan de lessen had Joost contact met de fysiologiedocenten van Mondzorgkunde. “Zij zorgden ervoor dat ik goed voorbereid kon starten. Het fysiologie-onderwijs heb ik voornamelijk samen gedaan met Thijs Vonk. Samen met Anniek Bruil beoordeelde ik portfolio’s van studenten, wat me een mooie inkijk gaf in hun leerproces.”

Thijs zag meteen de waarde van deze samenwerking. “Joost keek met een frisse blik naar ons onderwijs en probeerde direct om de fysiologie aan de praktijk te koppelen. Dit zorgde ervoor dat studenten zich meer betrokken voelden bij de lesstof en meteen de relevantie ervan in zagen.”

Overeenkomsten en verschillen
Wat direct opviel, was de manier waarop onderwijs wordt ingericht, vertelt Joost. Beide opleidingen vinden het van belang om betekenisvol fysiologie-onderwijs te geven door de vertaalslag te maken naar de praktijk. “Bij Fysiotherapie starten we vanuit vraagstukken en maken we daarna de vertaalslag naar fysiologie. Bij Mondzorgkunde staat de leerlijn meer centraal en vindt dan de vertaalslag plaats naar de praktijk.

Daarnaast moest ik me inhoudelijk verdiepen in het verteringsstelsel, iets wat minder centraal staat binnen Fysiotherapie; ook dat was erg leerzaam. Ik zag ook veel raakvlakken, vooral in het belang van preventie. Leefstijlkeuzes die problemen in het bewegingsapparaat veroorzaken, kunnen ook leiden tot mondproblemen. Het onderstreept hoe belangrijk een holistische kijk op zorg is.”

Thijs beaamt dit en benadrukt de meerwaarde voor studenten: “Studenten hebben hopelijk een bredere kijk gekregen op fysiologie, pathologie en (mond)gezondheid. Ze hebben geleerd ook naar het belang van de algehele gezondheid van de patiënt te kijken. Onderwerpen zoals preventie zijn bij beide opleidingen van groot belang, en met mooie voorbeelden vanuit de Fysiotherapie hebben de studenten weer nieuwe inzichten gekregen.”

Nieuwe inzichten en toekomstige samenwerking
Voor studenten Mondzorgkunde bleken vooral de praktische inzichten uit Fysiotherapie waardevol. “In het tweede studiejaar vond ik de lessen het leukst, omdat ik samen met een praktijkdocent de koppeling maakte tussen theorie en praktijk. Het was leerzaam om te zien hoe studenten die vertaalslag maken, deelt Joost.”

Thijs ziet mogelijkheden voor verdere samenwerking: “Deze uitwisseling heeft mij laten zien dat we veel van elkaar kunnen leren, zeker op het toepassen van theorie. Misschien kunnen we nadenken over gezamenlijke onderwijsmodules of manieren om theorie toe te passen in datapunten rondom thema’s die voor meerdere opleidingen hetzelfde zijn, zoals preventie of leefstijl.”

Een aanrader voor collega’s
Aan andere docenten die overwegen een interprofessionele uitwisseling aan te gaan, heeft Joost een duidelijke boodschap: “Gewoon doen als de kans zich voordoet! Het is ontzettend leerzaam en vooral erg leuk om op deze manier samen te mogen werken met collega’s binnen de academie. Ik ben heel goed ontvangen bij Mondzorgkunde en dat maakte de overstap laagdrempelig. Soms blijven we als docenten in gesprek over gezamenlijke thema’s, terwijl samen aan de slag gaan meteen leidt tot actie.”

Joost laat met zijn ervaring zien dat zo’n uitwisseling niet alleen inspirerend is, maar ook de samenwerking tussen opleidingen versterkt. Thijs sluit zich daarbij aan: “Een nieuwe collega brengt altijd weer frisse ideeën met zich mee en bekijkt het onderwijs net weer wat anders. Dit stimuleert ons ook om ons eigen onderwijs te blijven evalueren en verbeteren.”

Dus, collega’s: pak die kans en kijk eens over de muren van je eigen vakgebied heen!