Fair Health: een goed gevulde rugzak

Anoeska Nas (docent Ergotherapie en wijkdocent Presikhaaf) en Jenneke Saat (docent Voeding en Diëtetiek) zijn sinds kort ambassadeur voor het zwaartepunt Fair Health. Jenneke: ‘Het is belangrijk om gezondheidsverschillen te verkleinen en te laten zien wat dat oplevert. Wat kunnen we met elkaar betekenen om de praktijk te verbeteren?’

Over Anoeska en Jenneke
Anoeska: ‘Het werken als wijkdocent in Arnhem Presikhaaf heeft me in aanraking gebracht met een diversiteit aan wijkbewoners en doelgroepen. Wat er op dit moment leeft en speelt in de samenleving, de complexiteit daarvan, hoe professionals daaraan bijdragen maar ook mee worstelen. Studenten die in lab/werkplaats aan projecten werken zijn lang niet altijd goed voorbereid op het omgaan met cultuurverschillen, armoede en laaggeletterdheid. Om die reden wil ik me als ambassadeur graag inzetten om bij te dragen aan het onderwijs van huidige en toekomstige professionals en de samenleving.’

Jenneke is betrokken bij een drietal projecten: Het evalueren van leefstijlinterventies voor kinderen met overgewicht (promotieonderzoek), het opzetten van een zgn. Fitlab op een Nijmeegse middelbare school (investeringsbudget FH) en tenslotte het in kaart brengen (van het signaleren) van problematiek rondom kansrijk opgroeien (Gezond Jong, aanvraag extra HAN middelen).

‘Ik werk graag aan ideeën en oplossingen om gezondheidsverschillen te kunnen verkleinen. Met behulp van deze projecten is het voor mij heel makkelijk om betere verbindingen te leggen tussen onderwijs, onderzoek en de praktijk, omdat ik daarin aandacht heb voor mensen, kinderen in mijn geval, in een kwetsbare situatie. Met mijn ambassadeurschap voor FH kan ik het belang van het verkleinen van gezondheidsverschillen beter op de kaart gaan zetten.’

Fair Health en APS
Anoeska: Mijn rol als ambassadeur stelt me in staat om verbindingen te gaan leggen. Tussen wat ik zie en wat zich hier ontwikkelt en wie betrokken zijn bij Fair Health. En hoe we dat in belang kunnen stellen van de paramedische opleidingen en de professionals van de toekomst.

Een prachtig voorbeeld vind ik de vraag die vanuit de opleiding Logopedie is gekomen voor Jenneke en mij om aan te sluiten bij de beroepenveldcommissie. Ze missen iemand binnen het team die steeds de bril op heeft van het gedachtegoed van Fair Health. Hierin kunnen wij een vertegenwoordiging zijn. Door vragen te stellen en voorbeelden te geven. Denk aan vragen als ‘hoe is dit dan voor mensen die laaggeletterd zijn, of hebben jullie ook gedacht aan een specifieke doelgroep/problematiek/ hoe draagt dit bij aan kansengelijkheid?’

Verbinding
Anoeska: Er ligt al heel veel kennis en know-how. Er is een groot netwerk en er worden kennis en producten ontwikkeld. Hoe kan je die in dienst stellen van de collega’s bij de paramedische opleidingen? Een voorbeeld is de VR bril die is ontwikkeld voor laaggeletterdheid. Als collega’s dat weten, is dat een heel mooi middel om binnen allerlei communicatielessen te kunnen gebruiken. Om met deze doelgroep te kunnen leren en te oefenen. Dat moet je als docent maar weten, daar zie ik een rol in van ons als ambassadeur.’

Jenneke: ‘Denk bijvoorbeeld ook aan themabijeenkomsten over laaggeletterdheid en armoede. Onlangs vond de week van de armoede plaats. Daar besteden we dan extra aandacht aan. Het verbinden van bestaande initiatieven vanuit Fair Health naar het onderwijs en andersom.’

Fair Health
Jenneke: ‘Het is belangrijk om gezondheidsverschillen te verkleinen en te laten zien wat dat oplevert. Wat kunnen we met elkaar betekenen om de praktijk te verbeteren? We gaan de juiste kennis inbedden in het onderwijs, onderzoek en projecten voor de toekomstige student. Die moet met een goed gevulde rugzak het werkveld ingaan.‘

Interprofessioneel
Jenneke: ‘Onze plannen staan nog in de kinderschoenen. Voor nu zorgen we eerst dat we goed aangehaakt zijn in ons themateam*. Je hoort daar over projecten of onderwijs dat plaatsvindt en denkt samen na over welke academies aansluiting zouden moeten hebben.

Laatst ging het over een onderzoeksproject dat een collega van de Academie Built Environment is gestart over vindingrijk ouder worden: zo goed, gezond en lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Daar hebben we natuurlijk wat mee. Ons inzicht is daarin heel relevant. We denken nu ook mee en dan krijgt zo’n project een meer interprofessioneel karakter.

Als ik het project Fitlab bespreek in zo’n themateam, dan komen daar allerlei perspectieven, ideeën en inzichten waar ik zelf alleen nooit aan had gedacht. Zo’n onderzoeksproject brengt samenwerking, ook met de WUR en Radboudumc. Voor studenten een mogelijkheid om stage te lopen in een multidisciplinaire setting.’

*Jenneke is aangesloten bij het themateam ‘Gezonde leefomgeving en leefstijl’. Anoeska is aangesloten bij het themateam ‘Betere sociale en economische positie’.

Oproep
Anoeska: We kunnen dit natuurlijk niet alleen en doen het niet alleen. Er zijn binnen de academie zoveel meer collega’s die iets doen en haakjes hebben met Fair Health. Wij proberen dat aan te jagen en te netwerken. Wij hebben lang niet in beeld wat er bij collega’s allemaal gebeurt op dit thema. Neem vooral contact met ons op, zodat we weten van elkaar wat er al gebeurt en zo kunnen we elkaar mogelijk verder helpen, van elkaar leren.

Meer weten over Fair Health?