examencommissie kijkt mee

Om meer zicht te krijgen op de uitvoering van programmatisch toetsen, heeft de examencommissie een portfolio (high stake) waardering bijgewoond bij de opleiding fysiotherapie. Behalve dat het leerzaam was om inzicht te krijgen in de procedure van een opleiding, werd duidelijk dat alle aspecten van programmatisch toetsen zichtbaar waren tijdens de waardering.

Aan het portfolio had de student voldoende gevarieerde producten toegevoegd en was er voldoende gevarieerde feedback, door verschillende feedbackgevers, verzameld. Vooraf aan de portfolio waardering waren aard en inhoud van de producten al bekend door de studentevaluaties eerder tijdens de onderwijsperiode, het cijfer was voorafgaand aan het gesprek dan ook al bijna bepaald. Tijdens het gesprek, waarbij ook een medestudent aanwezig was en aantekeningen maakte, heerste een ontspannen sfeer. De vragen waren vooral om de student te laten reflecteren op het leerproces. Zoals: “Wat heeft je geholpen en wat ga je de volgende periode anders doen?”. Een student kreeg een 10 en een andere student een 8. Deze cijfers waren passend bij het gesprek.

De examencommissie wil graag bij tentamens uitgenodigd worden om de borgende taak te vervullen. Daarnaast adviseren we toetscommissies om ook eens bij andere opleidingen te gaan kijken tijdens portfoliogesprekken.