Een bezoek aan Lab en Werkplaats Wijchen
Op donderdag 22 september nam ik een kijkje bij Lab en Werkplaats Wijchen. Na een warm welkom door wijkdocenten Daniëlle Verschuren (APS) en Saskia Sleijster (AGV), begonnen de studenten met een presentatie van hun plan van aanpak voor dit semester. Alhoewel ik op steenworp afstand woon van de locatie, ging er een wereld voor mij open!
De studenten hebben in de eerste 2 weken al kennisgemaakt met elkaar en de opdrachtgever. Ook hebben ze zoveel mogelijk de opdracht scherp gesteld en hun eigen leerdoelen bepaald. Ik ben onder de indruk van de stappen die gezet zijn. Zeker omdat er studenten van verschillende opleidingen in een groep zitten en zij interdisciplinair aan een vraagstuk werken.
Een greep uit de opdrachten:
Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) café
Deze projectgroep gaat aan de slag met een feestelijke kerstlunch voor mensen uit Wijchen met NAH, ook voor hun familie en naasten. Doel is de bekendheid van de community en het maandelijkse NAH café te vergroten. Mensen met NAH kunnen via deze bijeenkomsten]in contact komen met lotgenoten.
Taalcafé
Elke dinsdag is er in de bibliotheek van Wijchen een taalcafé, geleid door vrijwilligers, voor mensen die de Nederlandse taal willen leren. De ervaring leert dat spreken in de les moeilijk is. Mensen zijn bang om fouten te maken. De opdracht voor de studenten is de komende maanden het opstellen van een kookboek samen met de deelnemers van het taalcafé, ieder met een gerecht uit het land van herkomst. Zo motiveren de studenten deelnemers te gaan spreken, in een kleine setting, wat de drempel verlaagt om het vaker te doen.
Verbindingstafel
Doel van de verbindingstafel is proactief eenzaamheid tegengaan en voorkomen. Op 3 avonden in het najaar vinden er in Wijchen verbindingscafés plaats. Doelgroep zijn mensen die verbinding missen met anderen, of risico lopen op eenzaamheid. Via de verbindingstafel worden er activiteiten georganiseerd voor mensen met gemeenschappelijke interesses. Bijvoorbeeld wandelen of schaken. Een belangrijke rol is hier weggelegd voor wijkverbinders; mensen die de wijk of straat wonen en de inwoners goed kennen en zo verbindingen kunnen leggen. De HAN-studenten werken aan de bekendheid van de verbindingstafel bij de bewoners van Wijchen en aan de herkenbaarheid van de wijkverbinders.
Leefplekmeter
In Wijchen Zuid wordt aan de hand van een Leefplekmeter gemeten of de bewoners fijn en gelukkig wonen. En wat missen mensen nog in de wijk? Voorheen ging het vooral om mensen in wijken met een lagere SES. De opdracht dit semester wordt om mensen uit de rand van Zuid te benaderen, de buitenrand. Waarschijnlijk is de SES hier hoger en komt er een ander beeld uit de Leefplekmeter.
Mijn ervaring
Ik vond het een enorm leuke en verrijkende ervaring om mee te lopen. De studenten waren erg open en gemotiveerd. Leuk om te zien dat communicatie ook hier in de Labs en Werkplaatsen een prominente rol heeft :-). De communicatie met de opdrachtgever is belangrijk, en de projectgroepen zoeken naar geschikte communicatiemiddelen om met de bewoners van Wijchen in contact te komen.
Wat mij betreft mag er meer gedeeld worden wat er gebeurt in de wijken vanuit de Labs en Werkplaatsen! Het inspireert mij enorm om te zien wat onze studenten betekenen voor de maatschappij. Dus.. ben je wijkdocent en wil je binnen en buiten de HAN meer bekendheid creëren met je Lab of Werkplaats? Neem dan contact met me op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Zo maken we samen nog meer inzichtelijk hoe we maatschappelijk impact hebben én aansluiten bij de speerpunten van de HAN, focuspunt Health en de academieplannen.
Door: Carin Coenen (marketing- en communicatieadviseur APS)
Mooie inkijk naar buiten! Ik kan niet wachten op de volgende editie!
Wat een leuk en enthousiast stuk is dit @Carin!
Heel fijn om te horen dat je het leuk en nuttig vond om mee te kijken in Wijchen. Je bent ook van harte welkom in Lindenholt 🙂
Was heel leuk dat je er was @Carin! Misschien leuk om aan het eind van het semester bij de eindpresentaties aan te sluiten, zodat je ook kunt zien welke impact we dit semester weer hebben gemaakt!
Wat een superleuk Blog. Fijn om te lezen hoe van waarde onze studenten zijn bij het interprofessioneel leren in onze labs-en leerwerkplaats.
Wat zij doen, doet er toe!