De ontwikkeling van een zelfevaluatie-instrument voor examinatoren in het hoger onderwijs
Jaap Brunnekreef, Ria Kersbergen en Lianne Remijn hebben een artikel geschreven voor het blad Examens over de kwaliteiten die je kunt hebben als examinator. Zij hebben een zelfevaluatie instrument ontwikkeld, waarmee je jezelf als docent kunt scoren. Het artikel is gepubliceerd in het tijdschrift Examens van deze maand.
Om de kwaliteit van examinatoren te verhogen voor de bacheloropleidingen is in samenwerking met verschillende interne stakeholders een zelfevaluatie-instrument voor examinatoren ontwikkeld.
Dit zelfevaluatie-instrument voor examinatoren heeft meerdere functies:
- Inzicht voor de examinator in de eigen kwaliteiten binnen het toetsproces
- Inzicht voor de opleiding/toetscommissie over de kwaliteiten van de examinatoren binnen de opleiding
- Inzicht in de kwaliteiten van de examinatoren en kwaliteit van toetsing voor de examencommissie
- Kan richting geven aan individuele of collectieve scholingsplannen
- Stimuleert de professionals governance van de examinator/docent
Het zelfevaluatie-instrument is ontwikkeld, maar nog niet geïmplementeerd binnen APS, mede als gevolg van COVID-19 pandemie en de academievorming. Het zelfevaluatie-instrument is op te vragen bij de examencommissie APS (examencommissie.APS@han.nl)
Lees het volledige artikel
Meer weten over het Tijdschrift Examens?