De maatschappelijke rol van de mondhygiënist

De opleiding Mondzorgkunde bestaat 50 jaar. En dat vieren we onder meer met een artikelenreeks waarin we met docenten, studenten, onderzoekers en praktijkpartners terugblikken op en vooruitkijken naar de opleiding.

Interview 4: Renee Jenniskens

Docent Mondzorgkunde Renee Jenniskens zag een paar jaar geleden de maatschappelijke rol van onder andere de mondzorgprofessional al dichterbij komen. In combinatie met de affiniteit voor kindertandheelkunde dit voor haar in 2018 de reden om haar pijlen te richten op de master Dental Public Health aan de Universiteit van Manchester.

 

 

 

 

 

 

Ze werkte tijdens de masterstudie deeltijd 3 jaar samen met collega’s van over de hele wereld. Public health is in andere delen van de wereld zoals Engeland veel groter opgezet vanuit meerdere disciplines. “Het is interessant om te zien hoe de zorg in andere delen van de wereld georganiseerd is en hoe wij kunnen leren van andere ‘public health approaches’.

Maatschappelijke leerlijn ontwikkelen
Renee trok de kennis die ze tijdens de master opdeed snel de opleiding Mondzorgkunde in. Inmiddels heeft ze samen met haar collega’s voor het 1e en 2e jaar Mondzorgkunde en de bachelor van Tandheelkunde, de maatschappij leerlijn ontwikkeld en de brede blik naar buiten vormgegeven.  “Binnenkort gaan we met de andere jaren aan de slag. Hierdoor brengen we meer teweeg op het gebied van lifestyle en samenwerking.”

Ze gaat verder: “Studenten leren veel meer over de impact van bijvoorbeeld het gezin en omgeving op (de ontwikkeling van) het kind.  Zo hebben we met de minor Mondgezondheid en gedrag van 0-18 jaar de samenwerking gezocht met pedagogiek, logopedie, voeding en diëtetiek en gaan we voorlichting geven op opvanglocaties van vluchtelingen in samenwerking met de GGD Gelderland en Dokters van de Wereld,” vertelt ze trots en licht toe: “Met een goede samenwerking kunnen we samen grote projecten aan.”

Het hele verhaal lees je op HAN.nl

Lees ook de interviews met: