APS midterm-reflectie – met getekend verslag

Zitten we op koers? Moeten we onze plannen eventueel ‘bijkleuren’? Vragen die aan de orde kwamen tijdens de midterm-reflectie van de Academie Paramedische Studies (APS). Academiedirecteur Menno Pistorius: “Het beeld is dat we goed op weg zijn, al moeten we op sommige punten er meer vaart achter zetten.”

Het volledige verslag staat in het blogbericht: Terugkoppeling reflectiemoment academieplan (han.nl)

Twee jaar geleden presenteerde de APS met trots haar academieplan met de opgaven en doelstellingen voor de periode 2020-2025. “In het licht van veranderingen om ons heen – intern en extern – is het nu tijd om erop te reflecteren”, zo trapt Pistorius de bijeenkomst af. Zo’n 30 academiemedewerkers plus een student zijn aangeschoven om hun ervaringen over de afgelopen periode te delen en eventuele punten voor doorontwikkeling te benoemen.

Tijdlijn

Als opwarmer schetsen ze samen een tijdslijn. Welke ontwikkelingen in de maatschappij waren de afgelopen jaren zichtbaar? Wat gebeurde er binnen de academie? En welke initiatieven namen de medewerkers zélf? “Wat opvalt is dat er op ontwikkellijnen als ‘organisatie’, ‘interprofessionele onderwijsontwikkeling’ en ‘inhoudelijke profilering’ flinke stappen zijn gezet. Maar de verbinding met de buitenwereld mist misschien nog”, vat beleidsmedewerker Marianne Roes samen. “En gezien de urgentie van maatschappelijke vraagstukken als personeelstekorten in de zorg, moet het ontwikkeltempo van de academie mogelijk omhoog.” Zo pikt programmamanager Ivo Hendriks uit de tijdslijn op.

Tijdlijn maatschappij, academie en op individueel niveau

Aan tafel

In rondetafelgesprekken gaan de deelnemers van de sessie dieper in op elk van de 4 ontwikkellijnen van de academie. Wat betreft ‘organisatie’ is het advies om de inhoudelijke profilering van de academie meer te volgen en meer van buiten naar binnen te werken. Gaat het om ‘interprofessionele onderwijsontwikkeling en studentbegeleiding’? Dan is de ervaring dat het ‘bubbelt’ in de academie. Er zijn goede initiatieven, maar er zit nog onvoldoende kracht achter. Met ontwikkellijn 3, ‘inhoudelijke profilering’, ligt de academie aardig op koers, al behoeft digi- en datavaardigheid extra aandacht. En voor ‘in verbinding leren en onderzoeken’ geldt onder andere dat dit op individueel niveau wel gebeurt, maar er voor de APS als instituut nog een opdracht ligt.

Een van de rondetafelgesprekken

Energie

“Mooi om zo samen bij onze koers stil te staan en te constateren dat we over het algemeen goed bezig zijn, maar we ook nog een weg te gaan hebben”, vat Pistorius samen. “Ik proef veel energie om samen in het belang van de burger bij te sturen en door te pakken.” De komende tijd worden de opbrengsten van de sessie uitgewerkt en gedeeld. Op basis daarvan stelt de academie haar plannen waar nodig bij.

Verslag en tekening

Er wordt hard gewerkt aan een gedetailleerder verslag van de avond; deze is binnenkort te vinden op de blog.

Het indrukwekkende, getekend verslag kun je nu al bekijken (klik erop voor een grote weergave):