Samen leren in de mondzorg – onderzoek naar échte samenwerking
Hoe maak je van samenwerken ook echt samen leren? Binnen de Interprofessionele Student-Run Dental Clinic werken studenten Tandheelkunde en Mondzorgkunde van verschillende studiejaren samen met docenten en zorgprofessionals. Die leeromgeving is uniek: studenten oefenen er niet alleen technische vaardigheden, maar ervaren ook hoe teamzorg in de praktijk werkt. Ria Kersbergen promoveerde onlangs op dit onderwerp.
Haar onderzoek laat zien wat er nodig is om samenwerking tussen (toekomstige) zorgprofessionals te laten slagen.
Leren samenwerken in de praktijk
“Mijn promotieonderzoek richt zich op interprofessioneel leren en samenwerken in de mondzorg,” vertelt Ria. “In de SRDC zien we hoe studenten, docenten en professionals samen zorg verlenen aan echte patiënten. Daar komt veel bij kijken: wie neemt de leiding, wie beslist, hoe bespreek je verschillen van inzicht? Juist die dynamiek maakt het leren waardevol.”
Uit haar onderzoek blijkt dat samenwerking niet vanzelf ontstaat als mensen elkaar ontmoeten. “Er is vaak rolverwarring of onduidelijkheid over verantwoordelijkheden. Door te begrijpen hoe dat werkt, kunnen we het onderwijs beter afstemmen op de praktijk.”
Van onderzoek naar onderwijsontwikkeling
Het onderzoek startte in 2019 met een NWO-promotiebeurs voor leraren. Ria Kersbergen werkte samen met een interprofessioneel begeleidingsteam van experts uit tandheelkunde, gezondheidszorg en hoger onderwijs. “Die verschillende perspectieven maken het onderzoek rijker,” zegt ze. “Iedereen kijkt vanuit een ander vakgebied, maar met hetzelfde doel: studenten beter voorbereiden op de werkelijkheid van teamzorg.”
Wat haar drijft? “Als docent zie ik dat studenten soms zoeken naar hun rol in samenwerking met andere professionals. Dat motiveerde me om te onderzoeken hoe we het curriculum zo kunnen inrichten dat studenten zich daar zekerder in voelen.”
Wat levert het op voor onze praktijk?
De inzichten zijn direct toepasbaar binnen de HAN.
- Voor studenten: meer zelfvertrouwen en inzicht in hun rol binnen een team.
- Voor docenten: je helpt studenten beter samenwerken. Met training leer je omgaan met verschillen, doorbreek je hiërarchie en maak je de groep veilig voor iedereen.
- Voor opleidingen: inspiratie om interprofessioneel leren structureel te verankeren in het curriculum.
Ook patiënten profiteren: zij krijgen zorg van professionals die beter samenwerken en communiceren – met meer oog voor elkaar én voor de patiënt.
De volgende stap: samenwerking over opleidingsgrenzen heen
De SRDC bewijst dat samenwerking tussen hbo- en wo-studenten werkt. De volgende stap is een uitbreiding naar mbo-studenten. Zo ontstaat een leertraject waarin studenten van verschillende niveaus samen leren en werken. “Dat maakt de samenwerking realistischer en duurzamer,” legt Ria uit. “In de zorg kom je elkaar tenslotte ook tegen, ongeacht je opleidingsniveau.” Voor de verdere ontwikkeling en wetenschappelijke onderbouwing van dit traject zijn we op zoek naar financiering om vervolgonderzoek mogelijk te maken.
Samen leren, samen verbeteren
“Interprofessioneel onderwijs is complex, je brengt niet vanzelf samenwerking tot stand door professionals bij elkaar te zetten. Het vraagt inzet, reflectie en rolmodellen die samenwerking voorleven. Alleen door het samen te doen – docenten, onderzoekers en het werkveld – kunnen we interprofessioneel leren duurzaam verankeren in ons onderwijs én in de praktijk.”
Meer weten of ervaringen delen?
Neem contact op met Ria Kersbergen.
Samen blijven we leren over wat samenwerken écht betekent.