Programma APS Studiemiddag
Dinsdag 28 november staat de APS studiemiddag gepland. Deze dag vervallen alle lesactiviteiten. Op je werkdag word je verwacht bij deze studiedag aanwezig te zijn.
Programma:
- 12.30 uur-13.30 uur lunch bij de blauwe banken
- 13.30 uur -14.30 uur workshop ronde 1
- 14.30 uur – 14.40 uur korte pauze
- 14.40 uur- 15.50 uur workshop ronde 2
- 15.50 uur – 16.30 uur afsluiting met een drankje tevens inloop/ontvangst afscheid Vivianne
Workshops
Je kan op de dag zelf je voorkeur voor een workshop aangeven. Elke workshop wordt 2 keer gegeven:
- ECOLAH* – leren in complexiteit. Wiebke Oswald, Elvira Nouwens, Henk Nieuwenhuijzen, Kars Abeling, en Niki Stolwijk
* embrace a complexity-oriented learning approachErvaar de complexiteit van huidige en toekomstige maatschappelijke vraagstukken, spreek je eigen creativiteit aan en verlaat de workshop met een vraagteken boven je hoofd, een lach op je gezicht en hoop in je hart als het gaat om de zorg van de toekomst en ons onderwijs.
- Testen leeropdracht interprofessioneel samenwerken bij ouderen en chronisch zieken. Marjo Maas en Barbara van der Meij.
In deze workshop maak je kennis met het leermateriaal dat door de netwerkgroep ouderen en chronisch zieken is ontwikkeld. Je gaat samen met je collega’s videomateriaal van patienten bestuderen en de leeropdrachten uitvoeren. De doelstelling van deze workshop is het ophalen van feedback waarmee de netwerkgroep verder kan ontwikkelen.
- BeterVerwijs: nieuwe kansen voor de zorg en onderwijs op leefstijl en preventie met Rogier Verstralen van BeterGezond. Sonja van Oers
Wij nodigen jullie van harte uit voor onze workshop waarin we kennis zullen maken met het innovatieve digitale platform “Beter Verwijs.” Tijdens deze sessie willen we jullie graag vertellen over onze unieke samenwerking met de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Ontdek hoe dit platform nieuwe kansen biedt voor de zorg op het gebied van leefstijl en preventie en hoe de HAN samen met BeterVerwijs kan bijdragen aan het vormgeven van de toekomst van gezondheidszorgonderwijs door studenten actief te laten participeren. Samen kunnen we een blijvende maatschappelijke impact maken – sluit je aan bij deze inspirerende workshop en laat jouw inbreng tellen!
- Studenten als partners in lectoraats- en CoE onderzoeksprojecten? Hans Kerstens
In deze workshop worden de laatste ontwikkelingen op het gebied van interprofessioneel onderzoeken en samenwerken geschetst. We verkennen hoe PZW-onderzoek kan bijdragen aan duurzame onderzoekslijnen, passend binnen het KOO. Knelpunten en ontwikkelpunten worden geïnventariseerd. De input uit deze workshop wordt meegenomen in de activiteiten van de projectgroep ‘Versterken van de onderzoeks-leeromgeving gekoppeld aan PZW’.
Doelgroep: PZW docenten, onderzoekers, wijkdocenten.
- Zorg-economische Evaluaties. Geert Frederix
Tijdens de workshop Health Technology Assessment (HTA) leer je de beginselen rondom het maken van vergoedingskeuzes in de zorg en de bijpassende methoden. Voorbeelden van innovaties in ons dagelijkse leven komen voorbij en impact zal in de workshop besproken worden
- Virtual Reality in de Paramedische zorg. Beate Dejaco en Syl Slatman
Deze workshop omvat achtergrondinformatie over het ontstaan en gebruik van VR als therapeutisch hulpmiddel in de paramedische zorg. Daarnaast wordt besproken hoe dit in de klinische praktijk kan worden geïmplementeerd en hoe dit een plaats kan krijgen in onderwijs. Uiteraard gaan we ook praktisch bezig en laten we u verschillende toepassingen van VR zien.
- Let op je woorden! Taal als therapie bij pijnklachten. Ellis van der Scheer
Wat is de invloed van de taal van de fysiotherapeut op de angst en de verwachting van de patiënt? Tijdens de workshop presenteren we onze onderzoeksresultaten en krijgen we antwoord op deze vraag. Hoewel ons onderzoek uitgevoerd is binnen de fysiotherapie kunnen de resultaten zeker vertaald worden naar andere disciplines. Daarnaast gaan we actief aan de slag met het omzetten van nocebo-taal naar placebo-taal.
- Neurorevalidatie – Eigen regie en Participatie: alleen onderzoek of ook onderwijs? Sandra Jellema
In deze workshop kijken we met elkaar naar de toekomst van de (neurorevalidatie-)zorg en bedenken we met elkaar hoe onderzoek, onderwijs en praktijk elkaar kunnen versterken: hoe bouwen we met elkaar aan toekomstbestendige zorg waarin de eigen regie en participatie van mensen met een neurologische aandoening gewaarborgd is.
- Subsidies aanvragen: Hoe doe je dat? Marcel Jansen
Voor onderzoekers is het schrijven van de subsidieaanvragen een must. Voor docenten, academiemanagers, beleidsmedewerkers en overige collega’s kan het eveneens voorzien in een behoefte om hier meer van af te weten. In deze workshop zal onze subsidie-adviseur Marcel Jansen een korte omschrijving geven van zijn rol als subsidieadviseur van APS. Daarnaast zal hij de belangrijkste subsidieregelingen en de procedures om tot indiening te komen op interactieve wijze bespreken.