APS in ontwikkeling – impressie van de APS-2-daagse
In de afgelopen twee dagen hebben MT-leden, onderzoekers en hoofddocenten gewerkt aan de visie en uitvoering van professioneel leiderschap binnen APS. We zijn vertrokken vanuit het verhaal over APS, verteld vanuit het perspectief van Vivianne Ceelen. Vervolgens hebben alle deelnemers reflecties gegeven op deze tijdslijn en de ontwikkeling naar resultaatverantwoordelijke teams, professioneel leiderschap en de uitvoering van het APS-academieplan.
Tijdens de tweedaagse hebben we faciliterende en belemmerende factoren voor leiderschap besproken en onderzocht hoe interprofessioneel werken en de organisatiestructuur kunnen bijdragen aan de integratie van ons onderwijs, onderzoek en Leven Lang Ontwikkelen (LLO).
De urgentie voor ontschotting van de structuur van APS (bacheloropleidingen, masteropleidingen, LLO, Center of expertise (CoE) en lectoraten) werd door iedereen gedeeld en benadrukt tijdens deze tweedaagse. Een andere inrichting van de organisatie is nodig om iedere professional in de gelegenheid te stellen om daaraan bij te dragen. Besluiten zijn er niet genomen. Wel is het gesprek gevoerd over aspecten die samenwerken op alle vlakken vertragen of in de weg staan.
Goede voorbeelden van integratie en samenwerking tussen onderzoek, onderwijs en het werkveld binnen APS zijn meermalen genoemd, zoals PZW, labs & werkplaatsen en minoren die studenten in direct contact brengen met (het doen van onderzoek in) de beroepspraktijk. Tevens werd de inzet van innovatoren van de CoE Sneller Herstel en de rol van onderzoekers van de lectoraten genoemd. Dit smaakt naar meer.
Om onze gezamenlijke inspanningen vorm te geven, hebben we enkele leidende principes geformuleerd die ons helpen bij herstructurering van de organisatie en de versterking van de verbinding tussen alle collega’s van APS. Deze worden op een later moment concreter uitgewerkt en gedeeld. Een van de belangrijkste vragen die we ons hebben gesteld is: Hoe zorgen we ervoor dat we allemaal aangehaakt blijven en dezelfde taal spreken?
Wat betreft samenwerking blijven we investeren in interprofessioneel werken in de driehoek van onderwijs, onderzoek en het werkveld om vanuit samenwerking complexe problemen aan te pakken en op te lossen. Opdracht aan ons zelf is om de vraagstukken altijd vanuit meerdere organisatieonderdelen en perspectieven te organiseren (bachelor, master, LLO, CoE en lectoraten), zodat samenwerking bevorderd wordt. Verder richten we onze inspanningen op het maken van zichtbare resultaten in de maatschappij door onderzoek, onderwijs en werkveld in het aanpakken van actuele en toekomstige problemen.
De afgelopen twee dagen hebben ons geïnspireerd en gemotiveerd om gezamenlijk te werken aan een toekomst waarin ons professioneel leiderschap een positieve verandering teweegbrengt. Een aantal leidende principes worden nog verder uitgewerkt in kernbegrippen, zodat we hiermee kunnen werken.
Mocht je benieuwd zijn over de uitkomsten, zoek dan een van de collega’s op.
Namens alle collega’s die bij de Heidagen aanwezig waren,
Puck Goossens, Sanne Diepeveen, Lianne Remijn, Hans Kerstens en Ton Satink