HAN Academy: etalagebijeenkomst GAMIFICATION 17-01-2023
Uitnodiging etalagebijeenkomst GAMIFICATION
dinsdag 17 januari
Let’s change the way we educate, research and work through play!
Etalagebijeenkomst | GAMIFICA
TION met aansluitend workshops en gelegenheid tot netwerken incl. het bezichtigen van show cases |
Aanmelding / Application | Aanmelden kan via het leerportaal van HAN Academy. De bijeenkomsten staan in het aanbod onder ‘catalogus’/‘specials’. Sign up via leerportaal van HAN Academy. De meetings are listed under ‘catalogus’/ ‘specials’. |
Presentatie / Presentation:
Frank Bovenkerk en Ingeborg van den Heuvel |
Introductie (in English) (scroll below for the English version)
Gamification is trending, zowel in het onderwijs als in het werkleven. Het woord roept associaties op met begrippen als spelen, fun en misschien ook ‘opleuken’. In deze etalagebijeenkomst en aansluitende workshops introduceren we het onderwerp en laten collega’s van de HAN uit diverse academies zien wat gamification en serious gaming kan betekenen voor jou als docent of onderzoeker. Hiernaast is deze etalagebijeenkomst het startsein voor de Learning Community Gamification. Deze learning community staat in het teken van samenwerken in onderzoek, ontwerp en toepassen van gamification, serious games & learning experiences in het onderwijs, gezondheidszorg en organisaties. De netwerkborrel wordt geheel gesponsord door Saganet.nl, dé Nederlandse vereniging voor mensen die zich bezig houden met spelsimulaties, serious games, gamification en game based learning. Introduction Gamification is trending. Nowadays the word pops up everywhere. In eduction as well as coroporate life. The word is easily associated with play, fun or a little something extra. During this showcase and workshops we introduce the topic and colleagues from the HAN from several academies show what gamification and serious gaming could mean for you as a lecturer or researcher. Besides the showcase the ‘Learning Community Gamification’ will be officially launched. The learning community focusses on working together on research, design and application of gamification, serious games and learning experiences in education, healthcare and organisations. Let’s change the way we educate, research and work through play! Note: The networking drink is sponsored by Saganet.nl, the Dutch association for people involved in game simulations, serious games, gamification and game-based learning. |
Datum / Date | Dinsdag 17 januari 2023 Tuesday January 17th 2023 |
Tijdstip / Time table | Inloop 14.00 tot 14.30u
Etalagebijeenkomst GAMIFICATION 14.30 tot 15.15u Workshops 15:30 – 16:30u (zie onderstaand / are listed below) Netwerken en showcases: 16:30-17:30u
Entrance: 14 – 15:30h ‘Etalage’ meeting GAMIFICATION 14:30-15:15h Workshops 15:30-16:30h Networking & showcases: 16:30-17:30h |
Plaats / Location | Albertinum Nijmegen, Heyendaalseweg 121 zaal K 1.10 |
Terugkijken | Een samenvatting van de bijeenkomst is naderhand terug te lezen op blog.han.nl/kennisdeling.
A summary of the event (in Dutch) will be published on blog.han.nl/kennisdeling. |
Doelgroep / Target audience | Iedereen die zich aangesproken voelt of geïnteresseerd is in Gamification is welkom. Wij denken bijvoorbeeld aan: docenten, ontwikkelaars, opleidingscoördinatoren, onderwijskundigen.
Anyone who feels addressed or is interested in Gamification is welcome. For instance teachers, developers, coordinators, educationalists. |
Organisatie | Cristel Busser(OOK Services) |
Aansluitend aan de etalagebijeenkomst GAMIFICATION (wel inschrijven) zijn onderstaande workshops georganiseerd (niet inschrijven), je hoeft vooraf geen keuze te maken, op de locatie staan hiervoor bakjes klaar waar een kaartje uit gepakt kan worden:
- Gamification arena (game canvas) (Stephan Plat) (in Dutch)
- Game storm (building mind maps) (Daniël Harmsen) (in English)
- Serious Game (Tanja van Grinsven) (in Dutch)
- Citizen science games (Ingeborg van den Heuvel) (In English)
- Skilled trees & programmatic testing (Frank Bovenkerk) (in English)
- Ethiek van de (game)didaktiek; over balans en inhoud (Koen Henskens) (in Dutch)
Inhoudelijke informatie workshops:
Gamification Arena (Stephan Plat):
Voor wie?
De workshop gamification is ontwikkeld om vanuit de eigen leefwereld en beroepspraktijk na te denken hoe (alledaagse) leerprocessen met behulp van gamification en motivational design effectiever, leuker en uitdagender kunnen worden gemaakt. De workshop is praktijkgericht en kent altijd een kennisdoel en een handelingsdoel: korte stukjes achtergrond en theorie worden afgewisseld met toepassing op de te definiëren casuïstiek.
Wat heb je eraan?
Na het afronden van de workshop zijn de deelnemers bekend met de theorie achter gamification, hoe gamification linkt aan motivatie, gedrag, leren en ontwikkelen en hoe deze kennis kan worden toegepast binnen de eigen beroepspraktijk. Centraal in de workshop staat het bouwen van een eigen ‘Gamification Arena’ waarbinnen alle speelvelden van gamification worden doorlopen. Afhankelijk van tijd en intensiteit levert dit vrijwel altijd nieuwe, creatieve, out-of-the-box en effectieve inzichten en oplossingen op.
Onderdelen die aan bod komen:
- Ontwikkeling van gamification
- Gamification modellen en elementen
- Gamification in het onderwijs
- De Gamification Arena
- Van theorie naar praktijk: zelf aan de slag met gamification
Gamestorm – ENG (Daniël Harmsen)
For whom?
Have you been wanting to do ‘something’ with a game, but have no idea how to create your first concept? Look no further. In this high-energy creative workshop everyone will come up with 15 game concepts. Everyone can join, even if you don’t consider yourself to be a designer or very creative person.
What’s in it for me?
After the workshop, you will be going home with 5 concepts based on a personally elected theme, and the knowledge to be able to repeat this workshop in the future. During the workshop, you will learn how to temporarily free yourself from the limits of your own creative space, and appy that newfound creativity to your chosen theme.
Topics covered
- My definition of creativity
- Training creativity
- Using mindmaps for ideation
- The benefits of not taking serious themes seriously
Serious gaming: (Tanja van Grinsven)
Voor wie?
In de workshop serious gaming speel je een gedeelte van het spel ‘Hart voor de Zaak’ waarin je wordt enerzijds het spel speelt en anderzijds de theorie en onderbouwing achter het spel krijgt. Hoe wordt een serious game gemaakt, welke theorieën bestaan hierover en welke concrete handvatten en tips zijn er om zelf een serious game te bouwen?
Wat heb je eraan?
Na het afronden van de workshop ben je bekend met de theorie achter serious gaming, heb je zelf een gedeelte van een serious game gespeeld en krijg je concrete handvatten en tips om zelf aan de slag te gaan én om meer informatie nog op te zoeken.
Onderdelen die aan bod komen:
- Wat zijn serious games?
- Hoe ontwikkel je een serious game?
- Hoe ervaar je zelf een serious game?
- Hoe zet je een serious game duurzaam in?
Citizens Science games – ENG: (Ingeborg van den Heuvel)
For whom?
Did you ever think about using games as a research tool? In this workshop we show inspiring examples on research done with games. For instance research on dementia or Covid. During this workshop we discuss how games might benefit your research projects.
What’s in it for me?
You will get to know what’s possible with games in relation to research. Mostly how to accelerate your research or how to gather different kinds of usable data.
Topics covered:
- Citizens Science Games to retrieve data.
- Citizens Science Games to design solutions.
Skill trees and program based testing (Frank Bovenkerk)
For whom?
Skill trees are often used in games as well as in educational design. By combining the strong suits of both domains it is possible to keep an overview within program based testing. During this workshop we explain the principles. We will also discuss the impact of Skill trees on programmatic assessment and formative practice
What’s in it for me?
You’ll get familiar how to apply Skill trees to you education and integrate it in programmatic assessment and formative practice.
Topics covered:
- What are Skill Trees?
- What is programmatic assessment (in a nutshell)
- How can a Skill Tree contribute to programmatic assessemnt and formative practice
Ethiek van de Gamedidactiek:
Voor wie?
Deze workshop is voor iedereen die weleens iets met gamification of serious gaming doet en vooral iedereen die dit leuk vindt om gamification in te zetten in de les en van games en spellen houdt. In de workshop word je bewust gemaakt van eventuele ethische grenzen van gamification en gamedidactiek. Welke onderwerpen en inhouden lenen zich voor gamification en welke niet? En werkt het ook altijd en voor iedereen? Tijdens deze workshop gaan we deze grenzen opzoeken en kijken waar deze eventuele ethische grenzen van gamedidactiek liggen.
Wat heb je eraan?
Je wordt bewust van de ethische kant van gamification en gamedidactiek. Een kant die zelden belicht wordt, maar wel heel erg van belang is voordat je gaat ontwerpen in de gamedidactiek.
Onderdelen die aan bod komen:
- Wat is ethiek?
- Waarom is ethiek belangrijk bij gamification/gamedidactiek?
- Wat kan wel en wat kan niet in gamedidactiek?
Gelegenheid tot netwerken
Aansluitend is er de mogelijkheid tot netwerken en het bezichtigen van diverse showcases in de hal van het Albertinum onder het genot van een drankje wat is bekostigd door Saganet.nl, dé Nederlandse vereniging voor mensen die zich bezig houden met spelsimulaties, serious games, gamification en game based learning.
Build up on your network
Subsequently, there is the opportunity to network and view various showcases in the hall of the Albertinum while enjoying a drink, which is funded by Saganet.nl, the Dutch association for people who are involved in game simulations, serious games, gamification and game-based learning.