Hoe staat het met de portefeuille Huisvesting?
Menno heeft vanuit het MT de portefeuille ‘huisvesting’ onder zijn hoede. Waarom zijn we überhaupt bezig met huisvesting? Wat is de rol van Menno als MT-lid hierin en waar staan we momenteel op de huisvestingsladder?
Om te beginnen bij het ‘waarom’ legt Menno uit: “Het huisvestingplan komt voort uit het HAN Strategisch Huisvestingsplan 2014-2024 waarin de hogeschool meer een ontmoetingsplaats wil zijn voor studenten en medewerkers. Alle academies zijn daarmee aan de slag gegaan. “Op een paar puntjes na is de tekening van APS rond. Na de zomer start de realisatie zodat we tegen de zomer van 2023 in onze nieuwe omgeving zitten,” vertelt Menno.
De rol van Menno
Vanuit het MT is het in de eerste plaats Menno’s taak om het proces te begeleiden zodat iedereen maximale inspraak heeft. “Het is de kunst dat we gezamenlijk tot de beste vormgeving komen waar iedereen gelukkig van wordt.”
Daarnaast regelt hij samen met de roostermakers (ook voor de Academie Mens en Vitaliteit en de Academie Mens en Maatschappij) de afstemming van de lokalen. “We hebben bijzonder goede roostermakers. Het is prachtig om te zien hoe zij proactief hun verantwoordelijkheid nemen en samenwerken met andere academies.”
Tot slot kijkt Menno HAN-breed naar de huisvesting op lange termijn. De vraag die eraan gaat komen: kunnen we ook Arnhem als locatie benutten om de druk in Nijmegen te verminderen. “Geen replica van een opleiding, maar iets nieuws waar we opleidingen de ruimte geven om interprofessioneel te leren en te werken, zorg- en welzijnbreed. We hebben het dan over september 2024.”
Bruisend hart
De grootste innovatie van het huidige huisvestingplan bevindt zich op de begaande grond. Menno vertelt trots: “Hier komt het nieuwe bruisende hart van paramedisch waar we interprofessioneel leren en werken maximaal gaan benutten. Dat is uniek in Nederland.” De leerpleinen, het leerhuis, 4 ateliers en de ruimtes voor multidisciplinair overleg zijn uitdrukkelijke wensen van docenten geweest. Menno vertelt: “Docenten gaven aan creativiteit en samenwerken te willen stimuleren. Ze vertelden te streven naar een plek die ze kunnen aanpassen aan de vormgeving van de les. Ze hadden ook een sterke voorkeur om leerpleinen ook flexibel in te kunnen zetten zodat je er ook een les kunt geven.”
Activiteitgericht werken
Het nieuwe huisvestingplan betekent voor medewerkers dat ze hun vaste werkplekken inwisselen voor activiteitgericht werken. “We hebben straks iets minder theorieruimtes en de theorieruimtes die blijven bestaan, hebben niet langer hun superklassieke opstelling met tafels en stoelen. Deze toveren we om naar flexibele ruimtes waar je zowel in kleine groepjes als plenair kunt werken. Ze zijn uitermate geschikt voor dagdeelonderwijs. We gebruiken bel- c.q. Teamscellen en kleine vergaderruimtes en nisjes waar docenten zich met de laptop kunnen terugtrekken. Dat is ervaringswinst uit de Covid tijd.”
Veelvuldig overleg
“Het is van belang de juiste mensen bij elkaar te hebben en toe te werken naar een kwalitatief goede plan- en besluitvorming. Dat kan alleen als je alle zienswijzen goed en stevig betrokken hebt zodat iedereen zich straks kan vinden in het resultaat.” Daarom heeft Menno veelvuldig overleg gehad met docenten, ondersteuners, studenten, conciërges en roostermakers. “Gezamenlijk hebben we een mooi plan ontwikkeld dat we gaan realiseren.”
- Sfeer en identiteit B-vleugel: bekijk de plattegronden en moodboards
- Bekijk de plattegrond van de B0
- Impressie van sfeer en identiteit, thema’s en ateliers