Hoe staat het met de portefeuille Interprofessioneel Leren en Werken?

Om exact te weten welke thema’s aandacht behoeven, heeft het MT binnen de academie APS- vraagstukken opgehaald die vervolgens zijn ondergebracht in verschillende portefeuilles. Ieder MT-lid heeft minimaal één portefeuille. Om de kwetsbaarheid te beperken en de slagkracht te vergroten, wordt per portefeuille gewerkt met koppels.

Agnes van Boxtel en Eveline Maljers buigen zich onder meer over de portefeuille ‘Interprofessioneel Leren en Werken’. De grootste thema’s binnen deze portefeuille zijn Interprofessioneel Leren en Werken en Labs & Werkplaatsen.

Groeiende beweging
Eveline vertelt: “We kijken binnen onze portefeuille wat we als academie voor ogen hebben in plaats van dat we een doel formuleren in hoeveel modules ‘interprofessioneel samenwerken’ verwerkt zou moeten zijn. Het is een beweging die steeds groter en zichtbaarder wordt en wat steeds meer in onze bloedbanen zit.”
Interprofessioneel werken is van ons allemaal en staat bij iedereen op het netvlies. Eveline en Agnes zien hun rol ook grotendeels in het inspireren, stimuleren, faciliteren en het extra op de kaart zetten van dit thema.

Verbinden aan netwerken
Bijvoorbeeld in de netwerkbijeenkomsten ‘Ouderen & Chronisch zieken’, ‘Preventie & Leren’ en ‘Onderzoeken’ proberen zij dit doorsnijdend thema steeds opnieuw onder de aandacht te brengen. Agnes: “We verbinden Interprofessioneel Leren en Werken behalve in deze netwerken ook in al onze bachelors, masters en binnen onderzoek. Er zijn de afgelopen jaren al tal van goede initiatieven ontstaan.”

Geen uitgestippeld pad
Agnes: “We leren onze studenten om bij te dragen aan complexe maatschappelijke vraagstukken. Hiervoor is interprofessioneel samenwerken een absolute must. Het is natuurlijk logisch dat de koers van APS, of eigenlijk die van de HAN, gedreven wordt vanuit het werkveld. Eveline en ik vragen ons vanuit onze portefeuille steeds af: ‘Is dit de goede beweging en wat is de volgende ontwikkelstap op de koers.’ Eveline vult aan: “Daar is geen uitgestippelde route voor.”

10 opleidingen werken samen
Een sprekend voorbeeld van Interprofessioneel Werken en Leren is de onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW, voorheen Magic Match). Deze module is tot stand gekomen door een intensief, 2 jarig traject, waarin 3 academie is interprofessioneel hebben samenwerkt. In de onderwijsmodule werken 11 leercoaches vanuit 10 opleidingen samen. “Maatschappelijke vraagstukken zijn academie-overstijgend. We zagen dan ook dat meer opleidingen dezelfde wens hadden. Maar ze kwamen er alleen niet uit. Uiteindelijk hebben 3 academies ontwerpgericht de module PZW ontworpen. Met dezelfde randvoorwaarden, werkwijze en vraagstukken, maar met genoeg ruimte voor eigen inkleuring,” vertelt Eveline trots. Agnes schetst: “In september starten de eerste 130 studenten.”

Ruimte om op te tuigen
Agnes en Eveline hebben het proces bijgestuurd en mensen enthousiast gemaakt, maar hun bijdrage was naar eigen zeggen niet groter dan die van een ander. Eveline denkt terug: “We hebben wel aan de voorkant veel gesprekken gevoerd ten behoeve van het draagvlak en het doel uitvoerig met elkaar uitgesproken. We zijn vervolgens ontwikkelgericht aan de slag gegaan, waarbij het goed was dat we van de directeuren de ruimte en het vertrouwen kregen om dit goed op te tuigen met elkaar.”

Overleggen
Doordat de portefeuille de hele academie (en zelfs de HAN) doorsnijdt, zijn er veelvuldig lijntjes met tal van andere portefeuilles, zoals HR, LLO en Organisatie. Agnes en Eveline komen eens per 2 weken samen, tenzij er vanuit een ander thema een prangend verzoek komt, dan lassen ze speciaal een extra overleg in.