Wij gaan PZW’en: update (voorheen Magic Match)

Dit studiejaar zijn collega’s uit de volle breedte van 3 academies (AGV, AMM en APS) 7 dagen bij elkaar gekomen. Met mensen van 10 opleidingen, in diverse rollen. Mensen die elkaar voorheen niet kenden en die zelfs binnen de opleiding niet altijd samenwerkten. Doel is een gezamenlijke afstudeermodule en een gezamenlijk portaal met vraagstukken voor alle opleidingen. Een module waarin op inhoud matches kunnen worden gemaakt tussen vraagstuk, discipline van studenten en interesse van studenten. De werktitel Magic Match is omgeturnd naar Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW).

PZW: wat doen ze daar toch allemaal?
We zijn die 7 dagen praktisch aan de slag gegaan met het ontwerpen van de module en de toeleiding via het portaal. En steeds ook weer met kennismaken, vertrouwen opbouwen, koers scherp houden en verdiepen op de betekenis van de koers voor het ontwerp. Gezien de omvang en reikwijdte van de klus hebben we op een gegeven moment bepaald om via een eerste praktijk met een beperkte(re) groep studenten en docenten lerend op te schalen.

Saskia Weijzen, facilitator, vertelt trots: “Er zijn 3 academies die met 10 opleidingen radicaal kiezen voor het samen bijdragen aan gezondheid en welzijn van mensen van jong tot oud. We kiezen voor samenwerking tussen disciplines en met de doelgroep. We maken dit waar via een proces van leren(d) innoveren. Een proces waarin doen, reflecteren, conceptualiseren en uitproberen elkaar afwisselen. We werken met een topteam dat actieonderzoek en leren aanjaagt rondom deze nieuwe praktijk. De teams zijn divers en bestaan uit docenten, managers, studenten, kwartiermakers, onderzoekers, praktijkbureaus en procescoördinatoren.”

PZW: waar staan we nu?
De contouren van de eerste praktijk zijn klaar! Het OS/OER-format ligt klaar, werving van opdrachten is uitgezet, het portaal staat klaar om gevuld te worden, bredere communicatie wordt voorbereid. Zelfs de leercoaches die in de eerste praktijk met studenten gaan werken zijn bekend en hebben vanaf periode 4 ruimte om zich als groep voor te bereiden. En het rooster ligt al in concept klaar. En – niet minder belangrijk – het eigenaarschap voor de nieuwe module en de beweging die we ermee beogen wordt goed gedeeld. Er is een open team ontstaan rondom de module met een diversiteit aan kwaliteiten, rollen en netwerken die met betrokkenheid worden ingezet. Projectleiders zijn er niet, iedereen werkt mee.

Hoe nu verder tot de eerste praktijk?
Tussen nu en de eerste praktijk gaan studenten gematcht worden aan de vraagstukken vanuit de praktijk. De leercoaches maken kennis met elkaar en met de principes van de nieuwe module. Ze bereiden de uitvoering voor.

Lectoren worden gevraagd om samen met leercoaches al eens te kijken naar de vraagstukken in het portaal: wat voor een thema’s zitten hierin, hoe passen ze bij de kennis en innovatie-agenda’s van de academies, en bij de zwaartepunten? Aan welke kennis of professionalisering dragen de projecten bij? Leercoaches worden waar kan al gekoppeld aan thema’s en rondom thema’s worden lesgroepen ingedeeld.

Tussen nu en de eerste praktijk werken we ook aan een plan om samen onderzoekend te leren in en van de eerste praktijk en daarna. Practice what we teach.

Notulen eendaagse 24 maart 2022
Er zijn notulen gemaakt van de eendaagse op 24 maart 2022, met dank aan collega Lian Grouwstra! Lees de notulen hier: Notulen afsluiting MM bijeenkomst 24032022

Vragen? Reacties? Opmerkingen?
Laat ze achter in de comments op deze blogpost. 🙂

Verder teruglezen?