Training lesgeven met Hoofd, Hart & Handen
Een impressie van een razende reporter
Tekst: Julika Verhoeven
De toon wordt al gezet als de deelnemers met hun collega’s binnen druppelen en uit de boxen ‘ik wil dansen’ klinkt. Vandaag ben ik te gast bij de training lesgeven met Hoofd, Hart & Handen. Het is de vierde van de vijf bijeenkomsten. De deelnemers hebben tijdens de training eerste stappen gezet in het uitvoeren van hun experiment rondom vernieuwen van leren en nemen vandaag collega’s mee voor support. Bondgenoten uit het eigen team zijn belangrijk zo geeft trainer Sylvia Bronkhorst aan.
Kennismaking op een ludieke wijze
De bezoekende collega’s worden door trainer Marloes Nas direct meegenomen in de activerende werkvormen die deze training kent. Eer
st maar eens kennismaken met elkaar. Niet het gebruikelijke rondje afgaan, maar lopend door de ruimte op muziek en als de muziek stopt oogcontact met de dichtstbijzijnde persoon maken. De deelnemers kijken elkaar goed aan en tekenen op papier een portret van de ander, zonder de ogen van de ander los te laten. Dit gebeurt een aantal keer. Zo maken de deelnemers intensief contact met elkaar. ‘Spannend’, ‘Leuk, in beweging’ en ‘wat heeft iedereen toch een mooi gezicht’ zijn reacties die achteraf worden gegeven.
Ervaringen delen ten aanzien van de experimenten
De groep wordt dan in tweeën gesplitst. De bezoekende collega’s worden door trainer Joost Broeren in een snelkookpan bijgepraat wat hier in de training is gedaan. En de deelnemers gaan met Sylvia mee om hun experimenten met elkaar te delen. Belangrijk te noemen is dat geleerd wordt via ervaren. Wat is voor hen de belangrijkste les na deze experimenten te hebben uitgevoerd? Verschillende dingen worden genoemd, zoals:
- “Olievlekwerking. Als je een idee hebt en je spreekt deze uit, dan haken mensen aan”
- “Niet te veel denken, gewoon doen”
- “Studenten worden er blij van“
Het experiment nader onder de loep
Na een pauze gaan de deelnemers met hun bondgenoten hun experiment bespreken om tot aanscherping of verbetering te komen van hun experiment. De deelnemers worden uitgedaagd om hun experiment in één zin samen te vatten.
Voor wie los je welk probleem op en wat wil je bereiken? Deze zinnen worden op een A-3 gezet en verspreid door de ruimte opgehangen. De deelnemers pitchen zo hun experiment en de bezoekende collega’s gaan langs alle experimenten en voeden de deelnemers met tips of verhelderende vragen.
En wat een bevlogenheid zit er in deze experimenten. Alles is gericht op verbetering van de kwaliteit van onderwijs voor studenten. Bijvoorbeeld doordat docenten elkaar ondersteunen en van feedback voorzien om het onderwijs te verbeteren. Onderwijs waarin studenten zich gezien, gehoord en veilig voelen om te leren en te experimenten en om eigenaarschap te krijgen en te voelen. Of experimenten gericht op studenten die elkaar op een veilige en constructieve manier feedback leren en durven te geven en te ontvangen om hun professionaliteit te vergroten. En tenslotte twee experimenten gericht op het welzijn van de studenten.
De deelnemers bekijken samen met hun bondgenoten de ontvangen input en worden uitgedaagd om concrete acties t.a.v. hun experiment voor de komende weken te benoemen. En zo gaat iedereen met een actieplan weer de deur uit.
Hoe was het voor de deelnemers?
De deelnemers en hun collega’s checken uit met wat ze meenemen van deze ochtend. Zo geeft de een aan “dat je mensen om je heen nodig hebt om de verandering waar te maken” en de ander vindt het “leuk om zo met elkaar te leren en te ontdekken”. Het is een training met veel beweging, dynamiek en interactie. Geïnspireerd en met goede energie verlaat ik de bijeenkomst al fluitend ‘ik wil dansen’ de bijeenkomst. Hoe treffend deze tekst, we hebben echt met elkaar gedanst deze ochtend.
Informatie over de training Lesgeven met Hoofd, Hart & Handen
Wil je dat jouw studenten zich gezien en gehoord voelen, verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces én sneller overgaan tot actie? In de training Lesgeven met Hoofd, Hart & Handen helpen we je om jouw lessen én jouw manier van lesgeven – redelijk eenvoudig – om te vormen naar Hoofd, Hart & Handen onderwijs. Dat betekent onderwijs dat passies en talenten centraal stelt, experimenteren en failfun omarmt, investeert in een stevige leercommunity en dat naast kennis andere vormen van intelligentie aanspreekt.
Met inspiratie en verrassende werkvormen faciliteren de deskundige trainers jou in je proces. Je gaat met een goed gevulde toolkit naar huis. De tijdinvestering is 7 dagdelen.
Meer weten? HAN collega’s check HAN academy. Externe collega’s of studenten die worden opgeleid tot docent of trainer: neem contact op met Sylvia Bronkhorst sylvia.bronkhorst@han.nl of Marloes Nas marloes.nas@han.nl