Studiedag 22-02-2022: De toekomst begint bij jou
Op dinsdag 22 februari 2022 vond er een HAN-brede studiedag plaats. In het ochtendprogramma gingen we als HAN online in gesprek gingen over de thema’s uit het nieuwe HAN koersbeeld. Een mooie rol was weggelegd voor het innovatieve onderwijs van de opleiding Fysiotherapie met Niki Stolwijk aan tafel, en voor de best practice alumnikring van de opleiding Logopedie met Helene Rompen aan het woord.
Gemist? Terugkijken kan hier (Insite)!
In de middag kwamen we met ruim 80 APS-collega’s samen op de Groenewoudseweg. Na een lekkere lunch, eindelijk weer fysiek bij elkaar, trapte directeur Menno Pistorius de studiemiddag af. Menno blikte terug naar het ochtendprogramma, hij schetste de eerste resultaten van het medewerkersonderzoek en introduceerde de 3 middagthema’s. Vervolgens splitste de groep zich op in 3 sessies (shift 1).
Teamgericht werken – samen sterk of (alleen) meer werk?
Sessieleiders: Vivianne Ceelen, Marieke Lindenschot en Bart Staal.
In een vol lokaal gingen 2 groepen in Lagerhuis-stijl met elkaar in debat over ‘Samen sterk of alleen meer werk?’. Verschillende stellingen passeerden de revue, zoals:
- Wij werken al in resultaatverantwoordelijke teams (RVT) maar noemen dat niet zo; – De R&O-gesprekken moeten in resultaatverantwoordelijke teams plaatsvinden;
- Het werken in resultaatverantwoordelijke teams leidt tot beter onderwijs en onderzoek.
Er waren verplicht voor- en tegenstanders bij de stellingen, waarbij vanuit verschillende perspectieven werd gereageerd. Wat merken studenten bijvoorbeeld van de aanpak van resultaatverantwoordelijke teams? In hoeverre is het werkveld betrokken? Wat is eigenlijk de rol van de leidinggevende? En hoe kunnen ondersteuners meer betrokken worden in de teams?
Een veilige en open werkomgeving blijkt essentieel voor het slagen van deze teams. In hoeverre ligt er groepsdruk op de loer? Hoe vind je als team de balans tussen belasting en belastbaarheid? Ook kwam het perspectief van nieuwe docenten aan bod. Er blijkt soms meer toelichting nodig bij het werken in een resultaatverantwoordelijk team; wie beoordeelt wie en wat zijn onze doelen?
Het beeld werd geschetst dat het werken in RVT meer tijd kost. De implementatie kost namelijk veel aandacht en afstemming, of ligt er ook daadwerkelijk meer werk? Of is het werk nu meer zichtbaar?
Bekijk de belangrijkste resultaten en klik op de afbeelding
Koersbeeld in eigen werk
Sessieleiders: Marianne Roes en Menno Pistorius
“ Waar ging jouw laatste buitenlandse reis heen en hoe heeft deze reis jouw wereldburgerschap verrijkt?” Aan de hand van deze opwarmvraag is in drie groepen gesproken over de persoonlijke en professionele betekenis van de strategische doelen van de HAN. In zes stappen, ondersteund door een praatplaat, is het nieuwe koersbeeld van de HAN verkend, bevraagd en afgezet tegen wat we al doen, persoonlijk en in ons werk en zijn ideeën voor volgende stappen opgehaald. Het deed goed om te constateren dat het HAN-koersbeeld ontwikkelingen bestendigt en stimuleert waar we bij APS al mee bezig zijn. Onze visie op wereldburgerschap, flexibilisering en technologie zijn thema’s die naar de groepen luisterend zeker om een vervolg vragen.
Cultuur- en gedragsprofiel
Sessieleiders: Agnes van Boxtel en Eveline Maljers .
In deze ronde werd input opgehaald aan de hand van een concept gedragsprofiel voor APS. Deze komt voort uit het academieplan van APS; hoe werken we toe naar een lerende, ontwikkelgerichte organisatie? Op 30 september ’21 is hiervoor een startbijeenkomst geweest met verschillende perspectieven vanuit APS. Docenten, AR, HR, MT van de verschillende bachelor en masteropleidingen. De urgentie rondom de R&O cyclus is beetgepakt, waarbij behoefte bleek om ontwikkeling en beoordeling uit elkaar te halen. Daarnaast de behoefte om toe te werken naar een docentprofiel passend bij de koers van APS. Hieruit is vervolgens een gedragsprofiel gemaakt waarmee APS wil gaan werken. Hoe sluit dit aan op het HAY profiel van de HAN? Hierin staan veel taken benoemd, in het gedragsprofiel wordt vooral het hoe benoemd. Hoe kan APS dat anders gaan doen?
In de sessie is het concept gedragsprofiel in groepjes besproken. Welke vragen en beelden roept dit op? Vragen als wat is nu het verschil met de huidige indeling, hoe moet deze ontwikkeling in teams vormkrijgen en wat betekent dit voor de veiligheid (het gesprek kunnen voeren met elkaar) kwamen naar voren. Dat sluit mooi aan bij de oproep van Rob Verhofstad om de reflectie op te zoeken. Daarna gingen deelnemers aan de slag met betekenis te geven aan enkele gebruikte concepten uit het gedragsprofiel als ‘duurzame impact’ en ‘persoonlijk leiderschap’.
In de middag werden bovenstaande sessies herhaald (shift 2). De studiedag sloten we af met een kort plenair gedeelde en een informele borrel. Hoe heb jij de studiedag ervaren? Deel jouw mening gerust in de opmerkingen bij dit blogbericht. En… noteer dinsdag 10 mei 2022 in je agenda voor de volgende APS studiemiddag!
Met dank voor bijdrage aan dit artikel van Marianne Roes, Agnes van Boxtel en Carin Coenen.