Presentaties studenten sparkcentre van iXperium Health

16 juni was de eerste iXpitch. De studenten van het Sparkcentre van iXperium Health presenteerden in korte pitches de projecten waar ze de afgelopen periode aan hebben gewerkt. Deze studenten werkten in opdracht van organisaties uit het werkveld van de opleidingen. Ze deden onderzoek en maakten prototypes van technologie die je kunt inzetten.

Games in zorg en welzijn
De middag startte met een presentatie van Teun Aalbers van Gainplaystudio. Games zijn heel geschikt om in te zetten in zorg en welzijn. Als je een game speelt kun je je al snel personificeren met de hoofdpersoon, dus niet Supermario gaat de prinses redden maar IK ga de prinses redden. En dat kun je dan in een game ook weer vertalen maar IK wil afvallen. Serious Games hebben heel veel toepassingen, bijvoorbeeld in zorg, in therapie of in onderwijs. Zo herstellen kinderen die een half uur tetris spelen met een VR-bril sneller van hun lui oog dan wanneer ze een pleister op hun oog hebben. Een ander voorbeeld is Mindlight, een game waarin je angst en stress kunt leren beheersen. Als je rustig bent gaat het licht aan in de game en kun je rondkijken en op onderzoek uitgaan, als je onrustig bent en stress hebt dan wordt het donker en kun je het spel niet spelen. Deze game is net zo effectief als reguliere therapie. Teun noemt nog verschillenden mooie voorbeelden.

Studenten van de HAN mogen een aantal toepassingen van Gainplaystudio gaan gebruiken vanuit iXperium Health.

Bekijk een greep uit een aantal iXpitches van studenten van het Sparktcentre