ZonMw-project De Handen ineen voor Multiprobleem
Hogeschool Windesheim, Hogeschool NHL-Stenden, Fontys Hogeschool, Hogeschool Arnhem Nijmegen, het Universitair Medisch Centrum Groningen, het Nederlands Jeugdinstituut en Stichting Alexander werken samen in een ZonMw-project om verbindingen te leggen tussen onderwijs, praktijk en onderzoek als het gaat om de juiste ondersteuning bieden aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Het project loopt van april 2019 tot en met maart 2021.
Het doel van het project is om actuele kennis over het bevorderen van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren uit GMCP toepasbaar te maken voor opleidingen. In dit project wordt een vorm van blended learning ontwikkeld, serious gaming, die bijdraagt aan het opleiden van reflectieve professionals en optimale hulpverlening aan GMCP. Het project bestaat uit verschillende fases.
Allereerst zijn bevindingen uit een literatuuronderzoek naar (internationale) wetenschappelijke, praktijk- en ervaringskennis over professionele vaardigheden en hulp en ondersteuning aan GMCP voorgelegd aan ouders, jongeren, professionals, docenten, onderzoekers, lectoren en studenten en ervaringen zijn met elkaar gedeeld. Vervolgens is geïnventariseerd wat er al aan onderwijs wordt aangeboden over GMCP op de verschillende deelnemende hogescholen en wat er nodig zou zijn.
Daarna is de geselecteerde kennis omtrent de professionele vaardigheden en hulp aan GMCP vertaald naar concrete vormen van blended learning en de borging daarvan binnen het onderwijs. Onder blended learning verstaan we in het project een geïntegreerde mix van verschillende manieren van leren, van face-to-face tot verschillende vormen van e-learning.
Door middel van ontwerpgericht onderzoek hebben masterstudenten van Health Innovation en Serious Gaming van de NHL-Stenden in samenspraak met de projectgroep onderzocht welk type blended learning aansluit bij de doelstellingen van het project. Een specifieke vorm van ontwerpgericht onderzoek, design thinking, is ingezet om concrete ontwerpen voor blended learning uit te werken. Er wordt nu een game uitgewerkt (online en fysiek) waarin levensechte situaties worden nagebootst die spelers uitnodigen en uitdagen om op hun niveau te ervaren, te handelen en te leren reflecteren op hun handelen. De uitwerking wordt door studenten vorm gegeven, maar voor de inhoud en casuïstiek worden docenten, onderzoekers en ervarings(des)kundige ouders en kinderen betrokken.
Binnen afzienbare tijd (eind 2020) zal de game getest, bijgesteld en gemonitord gaan worden! Ook op de HAN gaan we daarmee aan de slag. Belemmerende en succesfactoren met betrekking tot de implementatie van de game worden gedeeld en verzameld. In deze fase zal de implementatie van de blended learnings ook worden gemonitord in de praktijk en worden belemmerende en bevorderende factoren geïnventariseerd.
Het is heel verrijkend en interessant (en ook gewoon leuk) om met verschillende mensen uit verschillende disciplines samen te werken: studenten die de game ontwerpen worden door leden uit de projectgroep bijgepraat over begrippen en context (want wat versta je nu onder meerzijdige partijdigheid, en hoe ga je dat vertalen in een game) en in de projectgroep worden stappen niet alleen via voortgangsrapporten gedeeld maar ook visueel door middel van sketchnotes en praatplaten.
Het project heeft al een aantal waardevolle producten opgeleverd, waaronder een aantal handzame werkkaarten en twee kennisclips. Ook is er onlangs een artikel verschenen in Kind & Adolescent Praktijk.
Wil je meer weten over dit project, de producten of wil je meedoen met het testen van de seriousgame intervention learning in het onderwijs? Neem contact op met Mieke Spek.
E. Evenboer, B. Wienen, D. Feringa, J. Metselaar en M. van Hattum. Toekomstige professionals beter toerusten met ‘Serious Gaming’. Kind & Adolescent Praktijk, Werk in Uitvoering, sept 2020.