Waardevolle opbrengsten uit de afstudeertrajecten HAN SPH!

De resultaten van twee trajecten verbonden aan het Lectoraat EVVB in beeld.

Het eerste traject richt zich op mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag (EVB+). Een langdurige, betekenisvolle relatie tussen zorgprofessional, cliënt en diens verwanten is nodig om bewoners te begrijpen, om goede ondersteuning te bieden en bepaalt mede de kwaliteit van leven van deze mensen. : Het landelijke Kennisplatform EVB+ is, samen met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, een onderzoek gestart genaamd: ‘EVB+ in beeld!’. Tijdens dit onderzoek kwam naar voren dat het beroepscompetentieprofiel rondom het werken met deze doelgroep nog niet concreet genoeg is en dat beginnende zorgprofessionals hierdoor niet voldoende beeld hebben bij cliënten met EVB+ en de ondersteuning van deze mensen.

Celine van den Bovenkamp, Hendrikje Orlik en  Lisa-Mary Botterman zijn voor het afstudeertraject van de Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) aan de slag gegaan met dit vraagstuk. Dankbaar zijn zij voor het feit dat zij een kijkje hebben mogen nemen in de wereld van de EVB+ zorgprofessionals. Zelfs in deze Corona tijd bleken professionals tijd te maken om het bijzondere werk en de expertise daaromtrent wat zij dagelijks uitvoeren te willen delen. Door observaties en interviews werden de competenties steeds concreter en waren zij in staat nog meer in beeld te brengen hoe de zorgprofessionals een persoonlijke band met de cliënten opbouwen en hierdoor veel plezier en voldoening uit hun werk halen, ze genieten van de kleine geluksmomenten. Ook is de eigen kijk van de studenten op de begeleiding van EVB+ cliënten veranderd. Daar waar zij eerst dachten dat het met name om agressiehantering zou gaan bleek dit niet het geval. Het is volgens de zorgprofessionals het belangrijkste dat de cliënt zich veilig en geborgen voelt. Concreet betekent dit dat je als professional de cliënt op de hoogte houdt van waar je bent, je gezicht regelmatig laat zien en checkt hoe hij/zij erbij zit. Pas als je de beperkingen op de voorgrond zet en deze alleen ziet dan pas ben je echt beperkt.

Het tweede traject heeft als doel om middels participatief actieonderzoek de samenwerking tussen mensen met en zonder licht verstandelijke beperking (LVB) te bevorderen en kwalitatief te verbeteren. Het onderzoek is uitgevoerd binnen de context van de HAN-Nijmegen en de STERK-plaats Nijmegen. STERKplaats Nijmegen biedt leer-werkplekken voor mensen met een (licht) verstandelijke beperking. De volgende onderzoeksvraag stond centraal: Hoe gaan studenten met en zonder een verstandelijke beperking een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie aan met als middel een les geven over het spel Kletsborden? 

De STERKplaats Ron Jacobs, Jane van Geenen, Mycha Kilian en de HAN SPH studenten Yannick van Kuijk, Eline Willemsen en Twan Driever hebben dit semester een les ontwikkeld rondom het spel Kletsborden. Met veel plezier, hilariteit en leren van je foutjes, hebben de STERK en Social Work studenten veel geleerd over wat inclusieve samenwerking brengt en wat het van je vraagt. Deze bijzondere ontmoetingen en het werken aan een opdracht heeft handvatten opgeleverd voor het daadwerkelijk aangaan van een gelijkwaardige samenwerking. Helaas kunnen niet alle prachtige bevindingen hier genoemd worden maar om een voorbeeld te geven; systematische verstoringen bij een onderzoek in het sociale werkveld zijn ontstaan in dit traject maar doordat op een gegeven moment  er geen sociaal wenselijke antwoorden mochten worden gegeven is de lucht geklaard. Met andere woorden: geef aan wat je echt denkt of voelt, stel je open op alleen dat bereik je een prettige samenwerkingsrelatie. Alle belanghebbenden kijken terug op een prachtig semester waar het proces met de vele leermomenten nog veel belangrijker is geweest dan de uiteindelijke opbrengst.