Waarde of opbrengst: vertellen of tellen

Het dilemma is niet nieuw, maar ik kom het wel steeds meer tegen. Ik ben vaak in gesprek met bevlogen professionals in het sociaal domein die hun werk willen evalueren. Deels omdat ze het zelf belangrijk vinden om te laten zien wat ze doen en wat het doet in levens van mensen, deels omdat ze vragen krijgen van de gemeente om hun werk te evalueren en de opbrengsten in kaart te brengen.

De manier waarop wij evalueren is sterk vanuit de leefwereld: met een groep betrokkenen brengen we het verhaal van een interventie in kaart. Dit maakt duidelijk hoeveel er aan de hand is aan levens, wat verschillende professionals, maar ook anderen, in die levens hebben gedaan en wat de betekenis daarvan is geweest. Zo komt naar boven wat heeft gewerkt, maar ook wat moeizaam is gelopen en wat (nog) niet is gelukt. Ook brengen we de kosten in kaart.

Steeds vaker horen we echter een hardere vraag naar bewezen effecten en gerealiseerde kostenbesparingen. Vanuit beleid en politiek moeten keuzes gemaakt worden, tussen verschillende beleidsdomeinen, tussen verschillende aanbieders en tussen verschillende aanpakken. De begrotingen zijn eindig en overschrijdingen, zoals nu bij de jeugdzorg, moeten in de hand gehouden worden. Voor die vreselijk moeilijke keuzes zou het heel fijn zijn als je heldere cijfers hebt over kosten en besparingen van verschillende interventies. Dan is wel duidelijk of je wel of niet moet financieren.

Helaas is het betrouwbaar inschatten van gerealiseerde besparingen van preventieve interventies niet altijd mogelijk en nooit gemakkelijk. De betekenis van een ontmoetingsactiviteit voor mensen die anders nooit de deur uit komen staat buiten kijf als je het verhaal van de betrokkenen hoort of leest. Maar of de betrokken individuen daardoor minder vaak naar de huisarts gaan en of een oudere daardoor niet valt en anders wel zou zijn gevallen?

Reacties

  1. 13 november 2018 door Levi van Dijk

    Hoi Cora,
    Interessante blog die ik deels herken. Mooi dat het verhaal in kaart wordt gebracht. Hoe hebben vrijwilligersorganisaties zich tot die trend te verhouden? Hoe zie jij hun rol in het spectrum? Die voelen ook die druk. Wellicht is het de moeite waard om eens aanbod voor vrijwilligersprojecten te ontwikkelen. En hoe ga je om met welzijnsorganisaties die dat slechts fragmentarisch doen? Hoe verhouden losse projecten zich daar dan toe?

  2. 03 april 2019 door Thijs Visser

    Interessant thema, zelf zit ik in een adviesraad voor het sociaal domein bij een gemeente, deze problemen van het inzichtelijk maken van besparingen door preventief te handelen samen met positieve realisaties zijn moeilijk aan te geven. Een meetinstrument over een aantal jaren met een nulpunt als begin zou een goede tool zijn. Ook hier zijn overschrijdingen zoals landelijk algemeen een feit op het sociaal domein en komt er een interventie nota voor besparingen / versobering / effectiviteit verbetering etc. Is in mijn optiek een burgerlijke aangelegenheid ook, samen verantwoordelijk meer samen is samen meer betrokkenheid. Zichtbaar maken inspanningen meetbaar.