Serious Game Intervention op maandagochtend

Mieke Spek, onderzoeker bij het lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp:

Maandagochtend om 10 uur een afspraak met twee deeltijdstudenten van de master Health Innovation van NHL Stenden. Een voordeel van het online afspreken: je bent zo in Friesland!

Twee bevlogen professionals uit de zorg (en nu weer even student) die voor hun opleiding werken aan de doorontwikkeling van een Serious Game Intervention (SGI). Deze wordt ontwikkeld vanuit het ZonMw project “De handen ineen voor multiprobleem” waar het lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp ook in participeert. De SGI richt zich op het werken met gezinnen met meervoudige en complexe problematiek (GMCP).

Gezamenlijke missie
Het werd een waardevolle ontmoeting, want hoewel we ieder onze eigen taal spraken (rapid prototyping, onderwijseenheid, desk top walk through, minor, roadmap…) verstonden we elkaar heel goed in een gezamenlijke missie. Een van de masterstudenten verwoordde het bondig: “Ik doe dit omdat ik wil dat professionals in de zorg goed opgeleid worden, zodat ze weten wat ze doen en waarom ze iets doen.”

Geen goed of fout
De SGI is een digitaal spel waarin studenten (toekomstige professionals) ervaren wat de eigen rol is of zou moeten zijn bij een integrale benadering van zorg rondom GMCP. In de SGI worden studenten uitgenodigd om te reflecteren op hun handelen door middel van verschillende ingebouwde momenten van reflectie. Het uitgangspunt is dat er geen “goed of fout” is (er is geen “game over” optie) maar studenten leren door de game nadenken over hun keuzes en worden uitgenodigd om te reflecteren op hun keuzes.

Heel eerlijk, toen ik het spel zelf voor de eerste keer speelde, wilde ik toch heel graag de “goede antwoorden” geven… Dit gevoel werd herkend door de collega spelers en was meteen waardevolle feedback. Want als wij dat gevoel hebben, dan hebben andere spelers en dus de studenten en lerende professionals dit vast ook. Al reflecterend kwamen we er toen op uit hoe leerzaam het zou kunnen zijn om studenten uit te dagen te kiezen voor de optie die het meest ver van hun af zou staan om daar weer van te leren. In die zin biedt de game veel verschillende mogelijkheden om het eigen handelen en de beweegredenen achter het handelen te onderzoeken. Omdat het spel verschillende scenario’s en fases kent is het ook op verschillende leerniveaus in te zetten. Naast de SGI zijn er binnen het project nog andere ondersteunende leermiddelen ontwikkeld zoals kennisclips en werkkaarten die zich ook richten op de hulpverlening aan GMCP.

Werken in de driehoek
Er werd door ons, de masterstudenten en ik, die ochtend hard gewerkt in de “driehoek”. We borrelden over van ideeën over toepassing en gebruik van de game in het onderwijs, samen met het werkveld. We spraken over hoe taai het soms kan zijn om in de bestaande onderwijskaders en curricula iets nieuws toe te voegen, dat duurzame borging een uitdaging is en hoe gaaf het is om met zo veel verschillende bevlogen mensen (studenten, professionals, ervarings(des)kundigen, jongeren, onderzoekers, docenten) samen te werken. En dat je groot mag dromen, maar soms gewoon klein moet beginnen!

En dat is precies wat we doen met de SGI op de HAN. We zijn “gewoon” binnen twee opleidingen begonnen met testen van het prototype en verzamelen feedback. We sparren met studenten, docenten, inhoudscoördinatoren en professionals over toepassingsmogelijkheden.

We rondden geïnspireerd onze TEAMSsessie af. Een goede start van de week!

Ben je geïnteresseerd in de SGI en wil je er meer over weten of mee testen? Neem contact op met Mieke Spek.