Samenwerken aan betere signalering en begeleiding van studerende mantelzorgers

Eén op de 8 studenten is mantelzorger: hij of zij zorgt voor of maakt zich zorgen om een naaste. Dit heeft invloed op de studie. Om die reden doen wij binnen de HAN onderzoek naar hoe de signalering en begeleiding van studerende mantelzorgers verbeterd kan worden. Eerst voerden we (groeps)interviews met studerende mantelzorgers, docenten, medewerkers examencommissie, decanen en beleidsmedewerkers van de HAN. Het afgelopen half jaar werkten we samen in een ontwerptraject.

In vijf bijeenkomsten werkten we toe naar prototypes die bijdragen aan een betere signalering en begeleiding van studerende mantelzorgers. In deze bijeenkomsten kwamen we samen met studerende mantelzorgers, studieloopbaanbegeleiders en beleidsmedewerkers van verschillende academies. Daarnaast sloot een medewerker van het Student Support Center aan om mee te denken.

Enthousiasme en gedrevenheid

Het enthousiasme van de studerende mantelzorgers en de gedrevenheid om de ondersteuning te verbeteren, werkte aanstekelijk op iedereen. De eerste ontwerpbijeenkomst stond in het teken van kennismaking met elkaar en het inventariseren van de verschillende behoeften. Vervolgens verwerkten we deze behoeften in bouwstenen waar onze prototypen aan moesten gaan voldoen. Door te prioriteren en dromen zijn we uiteindelijk uitgekomen op drie prototypes.

Prototypes

Als eerste werkten we aan een draaiboek voor bijeenkomsten speciaal voor studerende mantelzorgers, die zowel inhoudelijk als informeel zijn. Onderwerpen die aan de orde kunnen komen zijn bijvoorbeeld ondersteuning binnen de HAN, leren plannen en omgaan met de combinatie stage en mantelzorg. Daarnaast bieden de bijeenkomsten ruimte voor informeel contact en ervaringen delen, juist omdat de studerende mantelzorgers in dit traject dit contact zo waardeerden. Dit initiatief is geadopteerd door het Student Support Center.

Daarnaast hadden we aandacht voor de signalering. Veel studerende mantelzorgers zijn zich niet bewust van hun rol als mantelzorger. Om deze reden werkten we aan een signaleringslijst, die gebruikt kan worden bij aanmelding. Hierin worden vragen gesteld en voorbeelden genoemd die eraan bij kunnen dragen dat studenten zichzelf herkennen als mantelzorger. STAF OOK/Studentenwelzijn gaat hiermee aan de slag.

Aansluitend hierop ontwikkelden we een praatplaat. Studenten gaven namelijk aan dat de studieloopbaanbegeleiding erg gericht is op studie. Ook SLB’ers vinden het soms moeilijk om de student goed in beeld te krijgen. De praatplaat geeft inzicht in vragen die gesteld kunnen worden én hoe deze vragen bijdragen aan de signalering van mantelzorgers. De praatplaat zal via de SLB’ers die betrokken zijn bij het project zijn weg gaan vinden binnen de HAN.

Implementatie

De komende maanden werken we de prototypes met betrokkenen verder uit aan de hand van de feedback die we in de laatste bijeenkomst verzamelden. Onder andere JMZ Pro en MVT Arnhem schoven hierbij aan. In het najaar zullen we een eerste stap richting implementatie van de ideeën zetten en de opbrengsten binnen én buiten de HAN delen.

Over het project Studerende mantelzorgers @ HAN

Het project kent z’n oorsprong in een initiatief van een oud-student van de HAN, die zelf studerende mantelzorger was. Leeratelier Jongeren, Inclusie & Participatie (onderdeel van de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem Nijmegen, dat wordt aangestuurd vanuit Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit) heeft dit initiatief samen met haar en Studentenwelzijn opgepakt. Het project is mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van Stichting De Beide Weeshuizen in Nijmegen. Eind 2023 ronden we het project af. Onlangs verscheen in het Tijdschrift voor Onderwijspraktijk Studies een publicatie over het vooronderzoek dat we uitvoerden in 2022.

Voor meer informatie: hilde.wierda@han.nl