Hoe pas je de capabilitybenadering toe in het sociaal domein?

Op donderdag 29 maart (Antwerpen) en vrijdag 6 april (Nijmegen) vonden de boekpresentaties plaats van het boek “De Capabilitybenadering in het Sociaal Domein: een praktijkgerichte kennismaking”. HAN SOCIAAL onderzoekers Annica Brummel, Lisbeth Verharen en Erik Jansen hebben meegeschreven aan een groot aantal hoofdstukken van dit boek, onder redactie van Michel Tirions, Collin den Braber en Willem Blok. Het initiatief tot […]

Beter Leren door Beter Slapen

Hoe kunnen docenten in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) bijdragen aan het verminderen van slaapproblemen bij leerlingen met autismespectrumstoornissen? Slaapproblemen zijn een van de meest voorkomende bijkomende klinische aandoeningen bij autisme. Docenten in het VSO merken dat veel leerlingen met autisme problemen in de klas laten zien die zij toeschrijven aan deze slaapproblemen. De leerlingen komen te laat op school, zijn […]

Samenwerken in beeld. Het gebruik van beeldmateriaal in onderzoek en praktijk

Samenwerken is een belangrijk onderdeel van het sociaal werk en manifesteert zich op verschillende niveaus, zoals met cliënten, collega’s en leidinggevenden. In de werkpraktijk van sociaal werkers die werken met gezinnen met meervoudige en complexe problemen is behoefte aan inzicht wat een sociaal werker doet (en nalaat!) om samenwerking te bevorderen, en welke impact dat heeft op de ondersteuning aan […]