Lectoraat Onbegrepen gedrag, Zorg en Samenleving (OZS) komt in corona-actie
Jessy Berkvens (projectleider Methodisch samenwerken bij het Lectoraat Onbegrepen gedrag, Zorg en Samenleving): De eerste twee weken waren wij – Nederlanders – in ‘verwarring’ over onze eigen situaties. Wat gebeurt er met onze gezondheid? Wat gebeurt er met ons werk? Wat gebeurt er in ons gezin? In de eerste twee weken waren we ook sociaal, wat kan ik doen voor […]
Beter Leren door Beter Slapen
Slaapproblemen zijn een van de meest voorkomende bijkomende klachten bij autisme. Dit zorgt voor extra problemen in het dagelijks functioneren. Leerlingen met autisme komen bijvoorbeeld te laat op school, zijn vermoeid, maken een sombere indruk en zijn snel geïrriteerd. Ook kunnen de leerlingen met autisme zich slecht concentreren, slaan ze informatie minder goed op en krijgen ze hun taken niet […]
Netwerk in Actie: het sociaal netwerk in de behandeling van mensen met autisme
Het Dr. Leo Kannerhuis, TOPGGz-centrum voor autisme, ontwikkelt in samenwerking met het Lectoraat Levensloopbegeleiding bij Autisme van de HAN het interviewinstrument Netwerk in Actie (NiA). Doel is om met behulp van dit instrument het sociaal netwerk van de patiënt met autisme effectiever bij de behandeling te betrekken en waar mogelijk te versterken, zodat de behandelresultaten meer ingebed raken in het […]
Capability College ‘Leef je eigen leven’ van start
Op 13 februari was de eerste bijeenkomst van de pilot voor het Capability College ‘Leef je eigen leven’. Het Capability College is een nieuw initiatief van het Lectoraat Levensloopbegeleiding bij Autisme dat de inclusie wil vergroten en beeldvorming verbeteren door zich zowel op jongeren met autisme als op studenten Social Work (toekomstige hulpverleners) te richten. Beide jongeren bevinden zich in […]