Muziek en regulering van emoties

Op dinsdag 25 juni 2019 om 9.45u precies verdedigt muziektherapeut en HAN-docente Sylka Uhlig in de aula van de Vrije Universiteit Amsterdam haar promotie-onderzoek naar het effect van  Rap & Sing Music Therapy op de emotieregulatie van kinderen. De titel van haar proefschrift is “Teens R(h)apsody: Rap & Sing Music Therapy for enhancement of emotion regulation in a school setting” en is begeleid door prof. dr. Erik Scherder (promotor) en dr. Erik Jansen (co-promotor).

Geïnspireerd op praktijkervaringen met muziektherapeutische interventies bij cliënten is dit het eerste onderzoek naar de toepassing in de schoolomgeving van een op rappen en zingen gerichte interventie om de ontwikkeling van emotionele vaardigheden van kinderen preventief te stimuleren. De interventie, Rap&Sing Music Therapy, richt zich op het in stelling brengen van muzikale variabelen als ritme, stemgebruik en het woorden geven aan gevoelens. In het onderzoek is de interventie uitgevoerd met kinderen op een basisschool in Nijmegen en is het effect op hun emotieregulering, neuropsychologische sturingsfuncties, en rust-activiteit-ritme gemeten. Rap&Sing Music Therapy blijkt effect te hebben op emotieregulering, een effect op de sturingsfuncties kon binnen de grenzen van het onderzoek niet worden aangetoond, en metingen van het rust-activiteiten ritme lieten een effect zien, maar onduidelijk is of dit laatste effect daadwerkelijk gerelateerd is aan de interventie. Kwalitatieve analyses van video-opnames tijdens de sessies en gesprekken met de kinderen achteraf laten wel zien dat de kinderen hun lichamelijke ritmische activiteit op elkaar afstemmen en duidelijk tot samenwerkend gedrag komen. Het onderzoek als geheel leidt tot de conclusie dat eenvoudig toepasbare muziekinterventies met ritme, rijm, rap en zang veelbelovend zijn voor laagdrempelige ondersteuning van emotionele ontwikkeling van kinderen in een schoolomgeving. Daarvoor is echter wel meer onderzoek nodig onder andere vanuit bredere kaders, meer routinematige betrokkenheid van muziektherapeuten en muziekdocenten en met langere looptijden.