Macht in de psychische hulpverlening – studiemiddag 21 januari
Léon van Woerden, docentonderzoeker bij Lectoraat Onbegrepen gedrag, Zorg en Samenleving:
Het lectoraat OZS heeft in samenwerking met de minor Sociale Psychiatrie en de opleiding Sociaal Psychiatrische Verpleegkunde deze studiemiddag georganiseerd in het FEM gebouw op de campus in Nijmegen.
Rond de negentig geïnteresseerde ervaringsdeskundigen, zorgprofessionals (deels ook ervaringsdeskundige), studenten en docenten namen deel onder leiding van dagvoorzitter Bauke Koekkoek. Bauke wist een deel van het publiek op een sterk gestructureerde wijze naar beneden te dirigeren, waardoor er een wat meer intieme sfeer ontstond. Dat was erg nuttig omdat de inleiders hun eigen verhaal vertelden rond ervaringen met macht en onmacht.
Jessy Berkvens gaf een heldere inleiding waarin ze een aantal begrippen rond macht verduidelijkte met praktijkervaringen. Begrippen die later in de workshops weer terug zouden komen. Marlieke de Jonge, overlevingskunstenaar, wist ons mee te nemen in haar levensgeschiedenis waarin macht en onmacht van zowel de hulpverlening als van haarzelf centraal stond. Hans van Eeken, onafhankelijk ervaringswerker, gaf ons inzicht in hoe zijn eigen leven ontspoorde en wat er voor nodig was om te komen waar hij nu is. Hij coacht nu zelf mensen vanuit de herstelbeweging.
Indrukwekkend was de wijze waarop werd gereageerd op een deelnemer die teleurgesteld was in de hulpverlening en zich hier ook niet meer mee wenste te verbinden. Zowel vanuit de ervaringsdeskundigen als ook vanuit de studentenkant werd hierop met begrip gereageerd, maar ook met de opmerking dat we op deze middag juist gingen zoeken naar de juiste verbinding. Het bleek te werken. Na afloop kwam deze man naar ons toe om te melden dat hij die middag veel had geleerd en dat hij vooral zag dat het in de hulpverlening vaak gaat over onmacht.
In de workshops werd aan de hand van videofragmenten ingezoomd op allerlei aspecten van macht, waardoor men gevoeliger werd gemaakt om deze te herkennen en ook te koppelen aan de eigen praktijk. Vragen als wie heeft hier de macht, wat voor soort en welke belangen spelen hier, moesten via gestructureerde scorelijsten worden ingevuld en in groepjes besproken. Dit leverde levendige discussies op, waarbij het soms erg verrassend was hoe verschillend mensen situaties kunnen interpreteren. Tijdens de plenaire afsluiting werd nog eens benadrukt dat men het zeer waardeerde dat een beladen thema als dit voor de studiemiddag werd gekozen. Uit de evaluaties blijkt ook dat men de middag als goed beoordeelde.
Voor een sfeerimpressie bekijk de aftermovie.