Inclusief onderzoek, hoe dan?

Inclusief onderzoek berust op ervaringskennis die als bron van kennis in toenemende mate wordt gewaardeerd in onderzoek. Bij het benutten van die ervaringskennis gaat het niet om onderzoek ‘over‘ mensen maar om gelijkwaardig samenwerken ‘met’ mensen met een (verstandelijke) beperking in alle fasen van het onderzoeksproces.
Op 11 februari jl. verzorgden Sofie Sergeant en Henriëtte Sandvoort voor onderzoekers en studenten van de HAN en Pluryn een workshop over kwalitatieve data-analyse met co-onderzoekers met een (verstandelijke) beperking. Sofie en Henriëtte werken inmiddels al een aantal jaar als duo samen in het door ZonMw gesubsidieerde project Samenwerken, samenleren en geven vanuit hun ervaring en expertise training aan teams die inclusief willen samenwerken.

Kwalitatieve data-analyse in onderzoek, met mensen met een beperking. Hoe pak je dat aan? Sofie en Henriëtte delen een aantal waardevolle en creatieve tips:

1. Lees stukken tekst (bijvoorbeeld een uitgewerkt interview) voor en vraag of mensen hun hand willen opsteken als zij iets opvallends horen. Vraag dan vooral goed door!
2. Film je interview en kijk samen filmfragmenten terug. De co-onderzoeker heeft bij het terugkijken een afstandsbediening in de hand en drukt op pauze wanneer er iets opvallends voorbijkomt.
3. Maak samen een tableau vivant. Beeld codes en hun onderlinge samenhang uit. Iedere deelnemer representeert een code.
4. Creëer veiligheid. Geef mensen de kans om zonder gezichtsverlies uit het moment te stappen. Mensen met een beperking hebben te vaak gehoord dat zij niet mee kunnen komen/doen. Betrek mensen op die manier die wél past. Ga steeds samen naar die manier op zoek.
5. En misschien nog wel het meest belangrijke: heb interesse in andermans mening. Presume competence: ga ervan uit dat de ander over waardevolle informatie beschikt die ten goede komt aan het onderzoek!