Hoe pas je de capabilitybenadering toe in het sociaal domein?
Op donderdag 29 maart (Antwerpen) en vrijdag 6 april (Nijmegen) vonden de boekpresentaties plaats van het boek “De Capabilitybenadering in het Sociaal Domein: een praktijkgerichte kennismaking”. HAN SOCIAAL onderzoekers Annica Brummel, Lisbeth Verharen en Erik Jansen hebben meegeschreven aan een groot aantal hoofdstukken van dit boek, onder redactie van Michel Tirions, Collin den Braber en Willem Blok. Het initiatief tot deze publicatie is genomen door het Nederland-Vlaams Netwerk voor de Capabilitybenadering in het Sociaal Domein. Deze groep Vlaamse en Nederlandse onderzoekers en sociale professionals maakt zich sinds enkele jaren sterk om de bekendheid met en onderzoek naar de capabilitybenadering als veelbelovend kader in het sociaal domein te stimuleren. Dit is het eerste nederlandstalige onderwijsboek op dit onderwerp.
Het boek biedt studenten, professionals en onderzoekers in het sociaal domein een kennismaking met de theorie en praktijk van de capabilitybenadering. In deze benadering, bekend geworden door de econoom en Nobelprijswinnaar Amartya Sen en de filosofe Martha Nussbaum, staat de bevordering van de kwaliteit van leven centraal. Uitgangspunt is de concrete leefsituatie van mensen. Het eerste deel van het boek introduceert de capabilitybenadering en vertaalt deze naar het sociaal domein. Het tweede deel bevat casestudies uit de praktijk in Nederland en Vlaanderen. De bijdragen gaan over opbouwwerk in de wijk, het werken met mensen met een verstandelijke beperking, de begeleiding van ex-gedetineerden, de inzet van technologie in het sociaal werk, de begeleiding van kwetsbare jongeren, de toepassing in armoedebestrijding, het loskomen van stigmatisering en tot slot de opleidingspraktijk. Bij het boek hoort ook een website met beeld- en lesmateriaal en toetsvragen.
De bijeenkomsten in Antwerpen zowel als Nijmegen kenden een zeer goede opkomst. Dit laat zien dat de capabilitybenadering toch zeker de belangstelling van velen in onderwijs in werkveld heeft. De faculteit GGM van de HAN hanteert de benadering daarnaast ook expliciet als een van de kaders die leidend zijn voor onderzoek en onderwijs. Een van de conclusies in het boek is dat de eerste verkenning naar de toepassing van de capabilitybenadering in het sociale veld is gezet, maar dat deze toch zeker verdere uitwerking in de concrete praktijken van het sociaal domein nodig heeft. Nu het boek beschikbaar is gekomen en tijdens de bijeenkomst te Nijmegen symbolisch aan de driehoek werkveld-onderwijs-onderzoek is overhandigd, gaan de bij het NV-netwerk aangesloten onderzoekers dan ook verdere stappen zetten om deze operationalisering verder vorm te geven.
In Nijmegen doen we dat vanuit HAN SOCIAAL door middel van een gezamenlijke Community of Practice van HAN-onderzoekers, medewerkers van Bindkracht10 (voorheen Het Interlokaal en Tandem) en studenten en docenten.
Het boek is via de gebruikelijke kanalen aan te schaffen:
Tirions, M., Den Braber, C., & Blok, W. (2018). De Capabilitybenadering in het Sociaal Domein: een praktijkgerichte kennismaking. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
Meer informatie? Neem contact op met: erik.jansen@han.nl