Gezond Jong: wat gebeurt er bij de HAN rondom het thema jeugd en het verkleinen van gezondheidsverschillen?

Als je wil bijdragen aan het verkleinen van gezondheidsverschillen is het een goed idee om vroeg in de levensloop te beginnen. Wat gebeurt er eigenlijk al bij de verschillende academies van de HAN op dit thema? En wat zou er nog meer moeten of kunnen gebeuren? Deze vragen waren het uitgangspunt voor de inventarisatie Gezond Jong! Voor de afronding een feit is, nemen we je mee in de belangrijkste inzichten.

Bijna 17% van de kinderen in Nederland groeit op in een situatie van armoede en sociale uitsluiting. Kinderen die geboren worden in een gezin met een lage sociaaleconomische status (ses) en/of een migratie- of vluchtelingenachtergrond, hebben een grotere kans om ziek te worden en leven gemiddeld korter. (Bron: www.Pharos.nl). De HAN zet met Fair Health in op het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen en wil daarbij aansluiten bij het advies dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid uitbracht. Waarin ze het belang benadrukken van een aanpak met een nadruk op het begin van de levensloop (Broeders, Das, Jennissen, Tiemeijer, & de Visser, 2018).

Integrale aanpak en samenwerking

Het verkleinen van de gezondheidsachterstanden voor de jeugd is een complexe uitdaging. Daarbij is een integrale aanpak cruciaal. Het oppakken van vraagstukken rond dit thema vraagt dan ook om een aanpak over de grenzen van de verschillende academies van de HAN heen. Daarvoor is inzicht nodig in welke initiatieven er al bestaan binnen de HAN op het gebied van jeugd en het verkleinen van gezondheidsverschillen. Met het verkrijgen van dat inzicht als doel voerde Elma Hilbrink de afgelopen maanden een interne verkenning uit. Ze voerde hiervoor gesprekken met docenten en onderzoekers van verschillende academies, lectoraten en opleidingen.

Conclusies

Uit het rapport komt naar voren dat er op verschillende plekken gewerkt wordt aan het thema jeugd en gezondheidsverschillen. Met name binnen de academies Mens en Maatschappij, Gezondheid & Vitaliteit en Educatie is er op verschillende manieren aandacht voor het thema, zowel in het onderwijs als onderzoek. Veelal ligt de nadruk op vroeg in de levensloop: 0-4 jaar en de basisschool leeftijd.

Kansen

Kansen liggen er ook:

  • Zo vraagt het tegengaan en voorkomen van kansenongelijkheid om domein overstijgend samenwerken. Dat geldt ook voor de HAN bij het oppakken van onderzoek rond dit thema. Van domein overstijgend werken binnen de HAN op het thema jeugd en gezondheidsverschillen lijkt momenteel nog nauwelijks sprake te zijn.
  • Daarnaast kwam in de gesprekken met docenten en onderzoekers samenwerken ook als een belangrijke praktijkkwestie naar boven. Samenwerken met andere professionals en samenwerken met cliënten (gezinnen, ouders, jeugdigen) blijkt in de praktijk een uitdaging.
  • Andere actuele thema’s om op aan te sluiten die naar voren kwamen in deze verkenning waren o.a.: preventie, vroegsignaleren en het naar de voorkant halen van de zorg.

Vervolg

Mogelijke vervolgstappen voor deze verkenning zijn het uitbreiden van de verkenning naar professionals in het werkveld en ouders en jeugdigen. Waar ligt de urgentie, wat heeft men nodig? Op basis daarvan zouden ambities en onderzoeksvragen geformuleerd kunnen worden. Tot slot zouden de bevindingen uit dit rapport gekoppeld kunnen worden aan de 4 thema’s van Fair Health: Betere sociaaleconomische positie, Inclusief onderwijs en werk, Gezondheidsbevorderende leefstijl, Toegankelijke informatie en voorzieningen.  Om van daaruit verder onderzoek te initiëren. Het rapport zal dan ook gedeeld worden met de themaleiders van elk thema om de conclusies daar te agenderen.

Deze eerste verkenning bevindt zich in de afrondende fase. Wil je het rapport lezen of graag meer informatie? Mail gerust: Elma.Hilbrink@han.nl