Cabaretier legt de waarde van kwalitatief onderzoek uit

Jasper van Kuijk belicht wekelijks ontwerpfouten in de Volkskrant. Deze week heeft hij het over de dominantie van grote getallen in de marketingwereld: als heel veel mensen een product een 7 geven zal het best aardig zijn – en mogelijk goed verkopen…

Maar om naar een 8 of een 9 te komen heb je kleine aantallen mensen nodig die zich echt ergens in verdiepen, en je vertellen waarom iets wel of niet deugt – of waarom het voor hen wel of niet werkt. Wetenschappelijk kwalitatief onderzoek onder kleine groepen, via interviews of observaties, wordt vaak wat laatdunkend bekeken. ‘Niet representatief’: klopt. ‘Makkelijk’: mwoah. ‘Nietszeggend’: onzin.

Als je iets wilt snappen van de wereld, of iets wil verbeteren, is de macht van kleine getallen minstens zo groot als die van de grote getallen. HAN SOCIAAL doet op verschillende manieren onderzoek, waaronder veel kwalitatief en mixed-methods (een mix van kwalitatief en kwantitatief).