Beter Leren door Beter Slapen

Slaapproblemen zijn een van de meest voorkomende bijkomende klachten bij autisme. Dit zorgt voor extra problemen in het dagelijks functioneren. Leerlingen met autisme komen bijvoorbeeld te laat op school, zijn vermoeid, maken een sombere indruk en zijn snel geïrriteerd. Ook kunnen de leerlingen met autisme zich slecht concentreren, slaan ze informatie minder goed op en krijgen ze hun taken niet af. Docenten weten niet goed hoe ze om moeten gaan met de slaapgerelateerde problemen bij hun leerlingen en hebben behoefte aan handvatten. Het onderzoek ‘Beter Leren door Beter Slapen’ richt zich op dit probleem. De centrale vraag van het onderzoek is: Hoe kunnen docenten in het Voortgezet Speciaal Onderwijs bijdragen aan het verminderen van slaapproblemen bij leerlingen met autisme?

Met een webapp die de slaap en het dagelijks functioneren van de jongeren meet kunnen jongeren, docenten en ouders inzicht krijgen in de relatie tussen het slaapgedrag en de problemen in de klas. In dit onderzoek wordt een interventie met de webapp samen met leerlingen met autisme, hun ouders en docenten ontwikkeld en getoetst.

We zijn nu bezig met het ontwikkelen van een interventie om slaap bij jongeren met autisme te verbeteren. Dit doen we samen met jongeren, docenten, ouders, onderzoekers en een slaapexpert. De interventie bestaat uit 3 onderdelen: 1) het meten van slaap en schoolfunctioneren met de webapp, 2) gesprek met de jongere over het slaappatroon om tot slaapadviezen te komen, en 3) uitvoeren van de slaapadviezen. In korte rondes worden onderdelen van de interventie ontwikkeld, uitgeprobeerd, geëvalueerd en aangepast. Lees hier verder hoe de tweede ronde – in coronatijd – op een van de deelnemende scholen is verlopen.