Beter Leren door Beter Slapen
Hoe kunnen docenten in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) bijdragen aan het verminderen van slaapproblemen bij leerlingen met autismespectrumstoornissen?
Slaapproblemen zijn een van de meest voorkomende bijkomende klinische aandoeningen bij autisme. Docenten in het VSO merken dat veel leerlingen met autisme problemen in de klas laten zien die zij toeschrijven aan deze slaapproblemen. De leerlingen komen te laat op school, zijn vermoeid, maken een sombere indruk en zijn snel geïrriteerd, wat soms uitmondt in verbale of fysieke agressie naar medeleerlingen of docenten.
Het schoolfunctioneren heeft duidelijk te lijden onder slaapproblemen: de leerlingen kunnen zich slecht concentreren, slaan informatie minder goed op en krijgen hun taken niet af. In de periodes dat er sprake is van slaapproblemen neemt daarnaast ook het autistische gedrag toe, waaronder stereotype en dwangmatig gedrag en overgevoeligheid voor omgevingsprikkels.
Docenten geven aan behoefte te hebben aan een gedegen onderbouwde methode om in de klas adequaat op de slaap gerelateerde problemen te kunnen anticiperen. Dit betekent dat zij inzicht moeten hebben in de relatie tussen de problemen die zij in de klas zien en het slaapgedrag thuis, zodat zij in hun pedagogisch optreden en in hun communicatie met ouders gericht actie kunnen ondernemen.
Het inzetten van een app zou hier mogelijk uitkomst kunnen bieden. Een app die dagelijks monitort op relevante aspecten van slaapgedrag en schoolfunctioneren kan de docent snel en gericht van de benodigde informatie voorzien om te kunnen handelen.
In het onderzoek ‘Beter Leren door Beter Slapen’ wordt samen met leerlingen, ouders en docenten een app ontwikkeld die aspecten van het slaapgedrag en schoolfunctioneren monitort. Hiermee kan de relatie tussen slaapgedrag en schoolfunctioneren worden onderzocht. Vervolgens wordt er een slaapinterventieprogramma met de app ontwikkeld en getoetst.
Voor meer informatie over het onderzoek, klik hier