E-skills voor zorgprofessionals
EHealth toepassingen dragen al een aantal jaren de belofte in zich om een belangrijke sleutel te zijn voor een voordeliger en kwalitatief hoogwaardiger zorgsector. “De verwachtingen ten aanzien van EHealth in Nederland zijn positief”, zo meldt de meest recente eHealth Monitor. In de praktijk zien we veel verschillende initiatieven, van beeldschermzorg, tot het inzetten van sensoren in de ouderenzorg, de ontwikkeling van zelfhulpmodules op het internet, E-therapie en toepassingen van serious gaming om depressies tegen te gaan. Hoewel de gezondheidszorg nog steeds in de beginfase staat van het professioneel gebruiken van nieuwe technologische mogelijkheden in de dagelijkse zorg, is de verwachting dat de sector anno 2020 op grote schaal gebruik zal maken van eHealth toepassingen.
Dat vraagt de nodige veranderingen in de werkwijze van zorgprofessionals en het opleiden daarvan. Zoals de minister van VWS in haar eHealth brief van 2012 constateert; “de adoptie van eHealth door patiënten en professionals is een belangrijke voorwaarde om de kansen van eHealth te kunnen verzilveren”. Wat houdt die adoptie dan in? Over welke vaardigheden en competenties zouden zorgprofessionals idealiter beschikken om eHealth toepassingen doelmatig in te zetten in hun dagelijks werk?
Om een beeld te kunnen schetsen van de wijze waarop ICT-toepassingen en -innovaties invloed hebben op beroepsuitoefening in de zorgsector, hebben we samen met zorgprofessionals onderzocht welke E-skills zorgprofessionals idealiter zouden moeten bezitten in 2020. Hierdoor ontstaat een stip op de horizon van waaruit je in het heden gesprekken kunt voeren en acties kunt ondernemen. Aan de hand van zes toekomstprofielen schetsen we een prikkelend toekomstbeeld op E-skills van zorgprofessionals in 2020.