Comenius senior fellow 2022: intensieve samenwerking tussen onderwijs en onderzoek
Het is gelukt! We hebben de Comeniusbeurs toegekend gekregen!
De intensieve samenwerking tussen collega’s uit het onderwijs en onderzoek werpt zijn vruchten af. De Comeniusbeurs biedt ons een mooie kans om onderwijsverbetering direct te verbinden met inzichten en producten die voort zijn gekomen uit recent onderzoek aan onze Academie. Ook biedt het de kans om de meerwaarde van deze producten in het leren van professionals verder te onderzoeken.
De aanvraag in het kort
De aanvraag getiteld ‘LEIDERSCHAP IN VERBINDING’ richt zich op een onderwijsverbetering waarin masterstudenten Social Work zich kunnen ontwikkelen tot professionals met een leidende rol in het bewerkstelligen van maatschappelijke verandering. Centraal hierin staat de kunde om meervoudige perspectieven te onderzoeken, te erkennen en met elkaar te verbinden. De onderwijsverbetering richt zich op het oefenen met en reflecteren op het werken met meervoudige relaties op 3 niveau’s:
- De verbinding met jezelf
- De verbinding met de zorgvrager, sociale systeem en betrokken professionals
- De verbinding met de (omringende) organisaties
We ontwikkelen een reflectiemodel om deze manier van relatiegericht werken zichtbaar en meetbaar te maken. Zo kan verbinding niet langer worden weggezet als ‘de klik’, maar worden studenten uitgedaagd leiders te zijn in verbinding.
Implementatie en doorontwikkeling van onderzoeksproducten
De lectoraten Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp en Ethiek van Verbinding van mensen met een Verstandelijke Beperking doen al jaren onderzoek naar de kunde van het meervoudig verbinden en samenwerken. In het nieuwe onderwijsprogramma gaan we gebruik maken van twee modellen die voortgekomen zijn uit deze onderzoeken:
- Kijkkader ‘Samenwerken: Een kwestie van houding?!’ (Van Hattum et.al. 2019). Dit kijkkader bevat indicatoren voor een op samenwerking gerichte houding.
- De dynamische driehoek (Heessels & Hermsen, 2019). Dit model ondersteunt het verbeteren van de afstemming in de samenwerkingsrelaties en het samenwerkingsdoel.
In de beoogde onderwijsinnovatie gaan we deze onderzoeksproducten niet alleen een expliciete plek geven. Ook hebben we hiermee ruimte gemaakt om deze onderzoeksproducten verder te ontwikkelen op basis van gebruikerservaringen van lerende professionals. De onderwijsinnovatie wordt gedurende het traject gemonitord en geëvalueerd, waardoor we meer zicht krijgen op de werking van de modellen in het leren van professionals.
Vragen, opmerkingen of wil je een bijdrage leveren? Neem contact op met angela.prudon@han.nl.