Kennisclip meervoudig alliëren. Door studenten…voor studenten én docenten.

“Tijdens de opleiding Pedagogiek hebben we geleerd dat het opbouwen van een samenwerkingsrelatie met cliënten belangrijk is. Maar hoe je dat doet? Dit stukje mistte voor ons in de opleiding. Zeker als het gaat om het opbouwen van een samenwerkingsrelatie met meerdere gezinsleden gelijktijdig, het meervoudig alliëren.”

Totstandkoming van de alliantie
Deze constatering was voor zes vierdejaars studenten Pedagogiek het startpunt bij het ontwerpen van hun innovatie, als onderdeel van de module praktijkverbetering. De studenten hadden eerder van 12 hulpverleners gezinsgesprekken geobserveerd om de sterkte van de alliantie te beoordelen en te zien welk aandeel zowel de gedragingen van de hulpverlener als de cliënten hadden in de totstandkoming van de alliantie. Met deze 12 hulpverleners zijn ze vervolgens in gesprek gegaan over hun bevindingen. De inzichten die de zes studenten hebben opgedaan hebben ze verwerkt in een kennisclip. Ze benadrukten daarbij dat deze kennisclip zowel voor studenten als docenten waardevol is. De kennisclip gaat in ieder geval gebruikt worden in lessen van de post-initiële opleiding Intensieve Ambulante Gezinshulp (IAG) en de bachelor Pedagogiek. In de kennisclip maken studenten gebruik van beeldmateriaal om de verschillende dimensies van meervoudig alliëren te illustreren. Dit beeldmateriaal is afkomstig van een trainingsvideo die eerder is gemaakt door het leernetwerk SWAG.

SWAG
Voor wie nog niet eerder van SWAG heeft gehoord, SWAG staat voor ‘Samen Werken aan Ambulante Gezinshulp’ en is in 2018 gestart als leernetwerk waarin werkveldpartners (e.g. entrea lindenhout, Karakter en Pluryn), de post-initiële opleiding IAG, de bachelor- en masteropleidingen Pedagogiek en Social Work en het lectoraat WFJO, samenwerken om nieuwe kennis te genereren over meervoudig alliëren en om deze kennis terug te geven aan de praktijk en te implementeren in de verschillende opleidingen.

Samenwerkingskwesties in beeld
Het studentenproject ‘Samenwerkingskwesties in beeld’ is onderdeel van SWAG en sinds 2018 hebben 44 bachelor studenten (hoofdzakelijk Pedagogiek en Social Work) 41 beeldopnames van hulpverleningsgesprekken geanalyseerd en de betrokken hulpverleners zowel mondeling als schriftelijk feedback gegeven op de samenwerkingsrelatie tussen hulpverlener en cliënten. Als onderdeel van dit project hebben studenten een training van 9 bijeenkomsten gevolgd waarin zij zowel getraind zijn in gebruik van het observatie-instrument SOFTA als in het geven van feedback. Ook hebben zij als onderdeel van hun afstuderen verschillende nieuwe praktijkproducten ontwikkeld waar deze kennisclip over meervoudig alliëren er één van is.

Je kunt de kennisclip hier kijken: Kennisclip Meervoudige Alliantie.