Studenten aan het woord
Unaniem enthousiast over We Care!
Gieke: “Door deze minor kom je in het werkveld te staan. Het werkveld neemt ons serieus, dat merken we.” Nu is het bij Driestroom nog zo dat alleen medewerkers die er enthousiast voor zijn, met de zorgrobot werken. Anderen doen niet mee. Er is ook angst voor de robot, merken de studentes. Want verdringt die niet het menselijke contact? Dat hoeft niet zo te zijn, blijkt uit onderzoek. Voor Driestroom moet het er naar toe dat de zorgrobot een structurele plaats krijgt en dat ermee gewerkt gaat worden bij iedere cliënt voor wie het meerwaarde heeft.
Kim: “Die zorgrobot Tessa heeft echt wel meerwaarde, dat is al gebleken in ‘proeftuinen.’ We hebben eerst onderzoeken bestudeerd die eerder zijn gedaan.” Je kunt robot Tessa zien als een soort sprekende agenda. Bij licht dementeren kan hij helpen om te herinneren aan bijvoorbeeld het innemen van de medicijnen. Hij kan ook suggesties doen voor activiteiten, zoals het lezen van een boek. Het voordeel is dat de zorgprofessional of de mantelzorger kunnen worden ontlast, terwijl de cliënt meer het gevoel kan hebben van autonomie.
Jantina: “Voor mij, als student Finance & Control, is het een nieuwe manier van kijken dat het niet uitsluitend om het meest gunstige financiële resultaat draait. Het kan namelijk zo zijn dat de inzet van zorgrobot Tessa geen besparing oplevert, of zelfs tot extra kosten leidt. Maar als blijkt dat Tessa wel degelijk meerwaarde heeft voor cliënten en zorgprofessionals, kunnen we toch een positief advies geven. Er moet dan een ‘potje’ gevonden worden om het te financieren.”
Lucie: “Je werkt met een echte organisatie, dat spreekt mij zo aan! Dus je komt ook weerstanden tegen en dingen die tegenvallen. Met een case op papier heb je dat natuurlijk niet.” Tja. Een lastige situatie is het bijvoorbeeld als bij je opdrachtgever blijkt dat zowel de controller als de teamleiders van de zorglocaties liever niet de zorgrobot vanuit hun eigen budget betalen. Er wordt dus beroep gedaan op tact en strategisch inzicht van de zes meiden.
Lindsay: “Je leert om binnen de tijd te werken. ‘n Goede voorbereiding op het afstuderen straks. Echt waar, ik weet zeker dat we heel goed bezig zijn en naar een mooi resultaat werken! Maar o, de tijd is onze grootste vijand! Ik moet er niet aan denken dat het over zes weken al Kerst is!” (Iedereen begint te lachen.)
Micky: “Je leert communiceren met mensen van heel andere disciplines. Ik zie dat als een groot voordeel voor je latere loopbaan.” Hebben de zes studentes ook lastige momenten gekend bij het samenwerken? Als hen die vraag wordt gesteld, barst een vrolijk gekakel los. “Oh, jawel hoor!” roepen ze, “zeker in het begin was het erg wennen. Maar we hebben gemerkt dat we er wel uitkomen als we ergens een verschil van mening over hebben.”
Bron: interview Janet Steenhuis. Lees het volledige interview hier.
Week 7 met een paar pakkende quotes van de huidige minorstudenten over We Care
“Samenwerken, dat is ons een zorg”
“Denk niet in problemen, maar denk in mogelijkheden”
“Anders denken, anders doen, anders organiseren”
“Zijn we de zorg aan het ontmenselijken?”
Week 3 door de ogen van Gieke
Week drie van de minor ‘We Care!’ zit er weer voor ons op. We zijn deze week begonnen met een oriëntatie op het project wat wij gaan uitvoeren binnen Stichting Driestroom. Het stappenplan voor het maken van een Business Case over de inzet van zorgrobot Tessa binnen Stichting Driestroom is doorgenomen, hierdoor konden wij eindelijk echt aan de slag met ons project! De eerste stappen zijn gezet, zo is er tussen de seminars door al een begin gemaakt aan het vooronderzoek. Hierin hebben we verschillende aspecten rondom Tessa en Stichting Driestroom onderzocht. Dit is ook ter voorbereiding op ons gesprek met Tijn, innovatiemanager bij Stichting Driestroom, dat volgende week plaats gaat vinden. Een laatste hoogtepunt voor deze week was voor ons de Skype-sessie met Wang Long Li, bedenker van zorgrobot Tessa. Wang vertelde ons onder andere op welke manieren Tessa ingezet kon worden, hoe Tessa ontstaan is en wat zij in de toekomst willen bereiken met Tessa. Hierdoor kregen wij een beter beeld van het hele concept van Tessa en weten wij beter hoe wij dit binnen Stichting Driestroom kunnen toepassen. ‘Streven naar een wereld waarbij mensen hun eigen leven kunnen leiden’ – Wang Long Li.
De start van de minor; door Lucie
De eerste twee weken van de minor zitten er bijna op!
Met lange dagen, vele gezichten en een berg aan nieuwe informatie begint er zich al een flinke dosis aan kennis te verzamelen. Iedere dag ontmoeten we enthousiaste lectoraten die ons vanuit verschillende perspectieven laten meedenken over de toekomst van de zorg.
Zo vertelde Sarah Detaille ons bijvoorbeeld: ”Techniek kan een middel zijn om mensen weer controle te geven en de kwaliteit van leven te verbeteren.” Een interessante inleiding naar ons onderzoek met Tinybot Tessa bij de Driestroom. Ook de invulling van ons onderzoek heeft deze twee weken meer vorm gekregen. Met enthousiasme en een aantal vraagtekens kijken we uit naar de rest van de minor.
En hoe we dit ook aanpakken onthoudt: ”Daarbij draait het allemaal om de kwaliteit van aandacht.” – Annet de Lange
Ook in september 2018 zijn er weer 7 enthousiaste studenten aan de minor We Care begonnen. Dit zijn ze!
————————————————————-
En hoe gaat het nu bij de minor We Care?
Afgelopen weken zijn wij volledig zelfstandig aan de slag gegaan met onze business case. Verschillende groepsgenoten zijn ingedeeld bij een

Studenten aan het werk voor de minor.
organisatie en hebben kennis gemaakt hun opdrachtgevers. Dit leidde tot veel reizen tussen thuis, de HAN en organisatie en merken wij dat er een prettige afwisseling is tussen werkzaamheden.Voor veel studenten was het een flinke omschakeling om in plaats van 5 dagen per week seminars te volgen, de volledige vrijheid te krijgen over hun indeling van de week. Er wordt van de studenten verwacht effectief en efficiënt met de tijd om te gaan om zo toch binnen de tijd tot een kwalitatief hoge business case te komen. Ook leuk is het dat studenten nu al aangeven dat het een prettige voorbereiding is op het afstudeeronderzoek.
Ook wat betreft de ondersteuning is er heel veel vrijheid. Wij krijgen namelijk de keuze om tutoruren door te laten gaan of niet en de lectoraten en coördinators van de minor zijn makkelijk en laagdrempelig te bereiken voor informatie en feedback. Wel merken wij dat er gewoon heel veel tijd en overleg in zit. Dit valt gewoon niet alleen te doen en je hebt echt elkaar nodig om tot een zo goed mogelijk product te komen.
Doordat er juist zo veel vrijheid en verantwoordelijkheid van je verwacht wordt, ben je zelf als groep ook volledig vrij in het maken van afspraken. Wel hebben de coördinatoren een zorgzame kant en zodra ze merken dat er iets speelt of dat er iets het proces een belemmerende factor bezit, zullen zij er snel op zitten om ondersteuning en coaching te bieden.
We hebben voor nu het plan van aanpak volledig af, en deze zijn goedgekeurd door de opdrachtgevers. Ook hebben wij heel veel interviews afgenomen met verschillende stakeholders. Denk aan de controller, de directeur, projectmedewerkers, cliënten, mantelzorgers en vrijwilligers.

Op bezoek bij Health Valley
Dit is erg leuk om te doen omdat je juist op deze manier heel veel afwisseling en perspectieven in kaart kan brengen. De valkuil hier in wel is dat er juist heel veel informatie en kennis op je af komt waardoor het moeilijk is om te filteren wat wel relevant is voor je business case en wat niet meer. Het is lastig om een balans te vinden tussen de juiste tunnelvisie en een te breed perspectief.
Een van de leukste momenten van de afgelopen weken was de kans om naar Health Valley 2018 te mogen. De kosten zijn normaal torenhoog voor dit evenement en de HAN en de coördinatoren van de minor gaven ons de kans om hier een kijkje te nemen. Health Valley is de grootste gezondheidszorg innovatie evenement georganiseerd in Cinemec (Nijmegen). Hier zijn veel inzichten en kennis opgedaan.
Jeroen Kopczinski & Jaimy Boon
De eerste 4 weken van deze minor door de ogen van de student…
Gedurende de eerste vier weken van de Minor ‘We Care, waardevol en betaalbaar innoveren in de gezondheidszorg en welzijn’ zijn we bezig geweest met het verkrijgen van informatie. Onderwerpen die hierbij aan bod kwamen zijn zorgrobot Tessa, positieve gezondheid, zorg en financiële ethiek, de gezondheidszorg in het algemeen, meervoudige waardecreatie, zelfmanagement & duurzame inzetbaarheid chronisch zieken, leiderschap in de zorg en E-health.

In gesprek met Wang Long Li
Naast dat we alleen theoretische kennis hebben verkregen, hebben we ook kennis opgedaan vanuit praktijkbezoeken. Allereerst hebben we contact gehad met Wang Long Li, de oprichter van Tinybots, met als hoofddoel het kennismaken met Tessa. Op 7 februari zijn we op bezoek geweest bij de Sint Maartenskliniek en kregen we een interactieve presentatie van de innovatiemanager. De volgende dag brachten we een bezoek aan het gezondheidscentrum Wijchen. Binnen dit centrum zijn meerdere professionals actief gericht op positieve gezondheid. Op 8 maart zijn alle projectgroepen binnen de HAN die zich bezighouden met Tessa bijeengekomen om zo de voortgang met elkaar te delen. Hierbij coördineren de contactpersonen vanuit de organisaties en betrokken HAN medewerkers samen de projectgroepen.

Met een VR-bril kijken in de toekomst van de zorg.
Onze ervaringen na de eerste vier weken is dat de manier van communiceren ons erg aanspreekt. In het ‘normale’ onderwijs staan de docenten vaak op zendmodus waardoor de studenten alleen het luisterend oor zijn. Door de interactieve manier waarop kennis verkregen wordt blijft het interessant. De gevarieerde lesvormen zorgen ervoor dat er geen sleur in komt. Binnen de Minor hebben we de mogelijkheid om overal over mee te denken waardoor we uiteindelijk zelf de Minor vorm geven.
De oriëntatiefase zit erop, op naar de volgende interessante projectweken!
Sas Bastiaan en Angelo Vlastuin
Zij hebben de primeur!
Dit zijn de eerste studenten die hun bijdrage gaan leveren aan de minor We Care.
‘Ik heb zin in deze minor!
‘Omdat ik in de zorgsector aan de slag wil, vind ik het belangrijk om een minor te volgen die zorggericht is. De zorg verandert gigantisch momenteel, zowel voor de cliënt als voor de zorgmedewerkers. Door bezuinigingen, personeelstekorten en vergrijzing is deze verandering ook noodzakelijk. De minor Waardevol en betaalbaar innoveren in Gezondheidszorg en Welzijn legt hier de focus op. Ik vind het belangrijk om achter de veranderingen te komen, zodat ik weet welke kant de gezondheidszorg op gaat. Samen met de groep maak je een groepsproduct en je brengt ook daadwerkelijk iets in. Het is niet de minor volgen en achterover zitten, maar creatief zijn en vooral heel veel bezig zijn. Ik heb erg zin om deze uitdagende minor in februari te volgen!’
Michelle van Workum, student Facility Management HAN
Wat is straks mijn toegevoegde waarde als gezondheidswerker?
Ik ben afgelopen jaar afgestudeerd als ergotherapeut en werk nu in de echte praktijk. Ik had deze minor graag willen volgen, maar ik hoop dat jij het doet. Deze minor draagt namelijk bij aan het bouwen van een toekomstbestendig Nederland, met professionals die weten wat er toe doet!
Dit is waar het om gaat: hoe zorg ik dat de zorg die ik lever kwalitatief goed is, maar ook effectief en rendabel? Dit zijn een aantal vragen die mij bezighouden, nu onze ‘dure’ gezondheidszorg vaak ter sprake komt. Hoe nu verder? Er liggen maatschappelijke vraagstukken, waar niemand een antwoord op lijkt te weten. Door de handen vanuit allerlei perspectieven, zoals economie, maatschappij en gezondheidszorg & welzijn, ineen te slaan kunnen we in de toekomst het verschil maken!
Eline Ribbers, studeerde ergotherapie aan de HAN, nu masterstudent Zorgmanagement Erasmus Universiteit en adviseur kwaliteit en beleid bij Careaz, een zorginstelling voor ouderen.